maandag 22 september 2014

Appelig





































Het was een appelige zaterdag.
Afgelopen week kreeg ik van een dorpsgenote én een collega van mijn man heel veel appels. 
Die zijn aan mij welbesteed!


Wat een weelde om zoveel onbespoten en diverse oude rassen appels te mogen verwerken. 
De enige ras die ik ken is de Goudereinet rechtsonder.



Ik begon eerst met appelmoes en appelcompote te maken. 
Als je eenmaal zelfgemaakte hebt geproefd wil je echt niet meer anders.
En ook een bijkomend voordeel, in zelfgemaakte appelmoes hoeft afhankelijk van de soort appels die je gebruikt maar heel weinig suiker.
Ik schil de appels niet, ze komen uit van onbespoten bomen en zo behoud je bijna alle goeds van de appel.

Ik durf het bijna geen recept te noemen, zo simpel is appelmoes te maken.

Recept appelmoes

Ingrediënten 
  • Appels ik gebruik een mix van alles wat voorhanden is
  • suiker naar smaak
  • Kaneel
  • Voor de variatie: gembersiroop en/of blokjes gember of rozijnen
Was de (val) appels in de gootsteen. 
Snijd ze in hapklare stukken en snijd royaal om rotte plekken heen.
Doe ze in een grote soeppan met op de bodem een glas (ongeveer 2-3 dl) water.
Breng de inhoud aan de kook met de deksel op de pan.
Draai het gas laag zodat het zachtjes kookt, gewoon even je oor tegen de pan leggen, dan hoor je het nog net zachtjes pruttelen.
Niet gaan roeren!
Na ongeveer 15 á 20 minuten moet het er uitzien zoals onderstaande foto.
De appels door een roerzeef draaien.
Nadat de eerste hitte eraf is proeven en suiker en kaneel naar smaak toevoegen. 
Hete appelmoes proeft anders dan gekoelde appelmoes, maak de moes niet te zoet je moet uiteraard nog wel proeven dat je appelmoes eet!
Voor de variatie en liefhebber is een scheutjes gembersiroop en/of kleingesneden gember en/of rozijnen ook lekker.
In de hoeveelheden waarmee ik werkte een deel in diepvriesbakjes in de vriezer doen, tenzij je 10 eters aan tafel verwacht ;-)



Ik maakte 14 porties in de vriezer en natuurlijk ook wat om direct van te smullen.



Appel compote is iets meer werk, je moet de appels schillen en klein snijden.
Verder volg je gewoon dezelfde handelingen, maar de gare massa niet door de roerzeef draaien!



Van de overige appels bakte ik een appel kruimelplaatkoek en een soort van appelgebak cake achtig iets. 
Ik had een recept van appelgebak wat ik nog niet eerder had gebruikt waarin ook melk moest, wat bij mij wel een heel klef deeg gaf. 
Ik deed er extra bloem bij om het toch nog uit te kunnen rollen op de bakplaat. Raspte er appels op een laag kaneel en wederom deeg bestreken met los geklopt ei.
Het was niet helemaal geworden wat ik bedoelde maar de smaak is prima.
De plaatkoeken heb ik verdeeld in porties ook in de vriezer gedaan, ik heb weer een mooi appeltje voor de dorst.
En nog zijn de appels niet op, maar toen was ik er echt helemaal appelig van :-)

Geen opmerkingen: