donderdag 23 juni 2016

De nieuwe huisstijl

Van idee, naar plan, naar actie, naar resultaat

Zoals ik in een vorig blogpost al vertelde was één van de doelen die ik wilde bereiken het volledig richten op tassen. Ik had dit in het jaar daarvoor ook al genoemd. Door gebrek aan echte focus, iedereen te willen bedienen, te veel afleiding en vooral mijn mindset nog niet volledig op dit doel gericht bleef het bij een uitgeschreven doel. Ik volgde twee (webwinkel) cursussen, ben een groot liefhebber van goede E-books, challenges en ook mijn reserveringslijst bij de bibliotheek staat altijd gevuld. Voldoende voer voor de juiste mindset, want alles wat je aandacht geeft groeit. Zo ook mijn verlangen om nu echt de hele webwinkel om te zetten. Toeval bestaat niet zou je zeggen, maar juist op dit punt kwam ik eind maart een linkje tegen over een expeditie van Zij Onderneemt. Nieuwsgierig als ik ben klikte ik erop en voor een leuk bedrag melde ik mij aan. Wie mij kent weet als ik ergens aan begin dit ook doe met de intentie het af te maken. En dat heb ik gedaan. Elke werkdag een kleine stap verder naar de top! Niet over de top en er dan vanaf vallen. Op een rustige manier je bestemming bepalen. Ik werkte alles uit, elke grote stap verdeeld in klein stapjes. En zo ingepland dat ik mijn normale werkzaamheden kon doen. Ik weet je moet het uiteindelijk zelf doen, maar dit was voor mij echt een goede motivator. In het najaar start er weer een expeditie, van harte aanbevolen!

"De Expeditie is een 50-daagse reis naar een succesvoller bedrijf en fijner leven.
In tien weken (maandag t/m vrijdag) nemen wij je mee op een reis door het ondernemerschap. Elke (werk)dag ontvang je een mailbericht met een inspirerende opdracht, praktische tip of uitdagende vraag. Elk bericht bevat een bijzonder leermoment om jou dichterbij jouw bergtop te brengen: jouw bestemming, jouw succes!"

De huisstijl

Oke, het plan was volledig richten op damestassen en ach toen er in een opdracht van de expeditie stond: "Is jouw berg wel hoog genoeg, Jolanda?" "Ga voor groots! Ook al lijkt het (bijna) ongrijpbaar, durf te dromen én doen!" Toen dacht ik: kom op ik kan dat en ga ook de hele website omzetten. Het plan werd verder uitgeschreven en wat een enorme klus leek was ineens over 50 werkdagen verdeeld niet zo veel. Ik werkte met heel veel plezier en enthousisme aan alle stappen. Veel kon ik alleen doen. Maar voor de nieuwe huisstijl vroeg ik mijn middelste zoon Melvin. Hij zat wel in zijn eindexamen jaar CIBAP grafisch vormgever. Maar ook zijn aandeel was per stap verwerkt in het plan. Hoe leuk is het om te horen hoe hij met een frisse jonge blik naar mijn stijl en tassen kijkt. Zelf had ik ook mijn ideeën. Zo ontstond de nieuwe huisstijl van Door Jolanda.



Melvin: "De nieuwe huisstijl van Door Jolanda is tijdloos en energiek. Dit dankzij frisse kleuren en een combinatie van moderne en klassieke typografie. Het doel was om een volwassenere uitstraling te creëren, naar mijn mening zijn we daarin geslaagd." 

Daarnaast zal je ook een vierkant logo tegen komen. Dit alles in drie kleuren. Donkerblauw als hoofdkleur, lichtblauw als tweede kleur en geel als accentkleur. Wat was het een mooi proces om de huisstijl samen met de kennis van Melvin te zien groeien. Wij zijn beide erg blij met het resultaat.


De foto's 

Met het plat uitschrijven van de nieuwe indeling van de webwinkel besefte ik mij dat het goed neerzetten van de tassen zeker ondersteund moest worden met goede foto's. Nu probeer ik dit zelf altijd zo realistisch mogelijk te doen. Maar een professionele fotograaf heeft zoveel meer in huis. En ja daar was hij weer: toeval bestaat niet. Want tijdens de voorbereidingen voor een eerste avond van LOV Lemelerveld Ondernemende Vrouwen zag ik de naam van Fotografe Sanne Veenstra op de aanmeldingslijst staan. Nieuwsgierig als ik ben zocht ik haar website op en wat ik zag sprak mij direct aan. Ook kwamen even later mooie  foto's van een mede onderneemster uit ons dorp voorbij. Ik maakte contact met Sanne en we maakte een afspraak om de fotoshoot te bespreken. Sanne was erg goed voorbereid met een moodboard en stelde voor om de foto's in een stad te maken met mij als model. Ik stribbelde nog even tegen, maar ach gewoon doen! Op een rustige maandag morgen gingen we naar Ommen en maakt eerst een serie foto's in mijn nette jurk voor zakelijke foto's en de clutch. Een parkeerplaats ergens achteraf diende als verkleedkamer ;-) Sanne is ondanks of mede door haar jonge leefdtijd (17!!) heel professioneel, heeft verfrissende ideeën en is rustig. Al met al heel prettig samenwerken.


Binnen een week ontving ik de foto's. Wat heeft Sanne de stijl van de tassen van Door Jolanda goed weergegeven. De foto's zijn echt van toegevoegde waarde in de webwinkel, en ook voor de sociale media en flyers goed bruikbaar.

Sanne: "Jolanda benaderde mij met de vraag of ik een aantal sfeerbeelden van haar tassen wou maken. Natuurlijk wou ik dat! Ik fotografeerde voornamelijk altijd mensen en dit was een nieuwe uitdaging voor mij. Gelijk begon ik met brainstormen en in mijn fantasie zag ik de plaatjes al helemaal voor me. Ik heb de shoot zelf ervaren als een hele leuke en ongedwongen fotoshoot. Absoluut de moeite waard om in de toekomst nogmaals te doen!"

De nieuwe webwinkel

En toen kon ik aan de slag om alle elementen toe te passen. Maandag en dinsdag sloot ik de webwinkel helemaal. Ik zat ruim 2,5 dag van s'morgens vroeg tot diep in de nacht achter het beeldscherm. Juist omdat de uitstraling heel rustig is moet elk onderdeel goed zijn. Lettertype, kleuren, teksten, lookbook, portfolio en nog zoveel meer wat op de juiste manier moest worden toegepast. Gelukkig was Melvin thuis zodat ik hem op de meest vreemde tijden om advies kon vragen. Al bijna acht jaar maak ik met veel plezier gebruik van Mijn Webwinkel. De gebruiksvriendelijkheid is voor mij erg belangrijk. Daarnaast moet het bestelproces voor de klant zonder problemen verlopen. En wil je op de templates veel mogelijkheden hebben om de webwinkel echt een eigen stijl te kunnen geven. Mijn Webwinkel ontwikkelt ook regelmatig nieuwe toepassingen, toeval of niet: sinds woensdag is er de mogelijkheid om een eigen account te maken. Leuk opening cadeau :) Woensdag om 13.00 uur zette ik de webwinkel deuren met gepaste trots en kleine oogjes weer open. Kom je kijken in de nieuwe webwinkel?


Ik ben echt in feeststemming en ook jij viert mee: je ontvangt t/m 29 juni 
15% korting + een gratis huis sleutel hanger in de kleuren van de huisstijl
Kortingscode: huisstijl
Niet geldig op de outlet en niet achteraf toepasbaar.


Geen opmerkingen: