woensdag 6 juli 2016

Tassen van kurkleer en jeans



Kurkleer


Via een update van één van mijn leveranciers kwam zag ik een voor mij nieuw materiaal: kurkleer. Bij kurk denk je misschien aan de jaren 70, muffe geuren of aan de wijnfles ;-) Maar deze gedachtes waren snel verdwenen toen ik verder ging zoeken naar kurkleer. Ik las dat de DIY scene al sinds vorig jaar helemaal om is, ik zag kurk bij grote merken woonaccessoires gecombineerd met porselein (mooi!!) en ook zag ik de tassen die gemaakt worden in Portugal en ook bij collega tassenmaaksters zowel voor de hobby als professioneel. Ik was al bijna om voordat ik het kurkleer had gevoeld en gebruikt. De enige twijfel was dat kurkleer in het hogere prijs segment ligt. Uiteraard heel goed verklaarbaar: kurkleer rolt niet vanzelf uit de machine. Daar is een heel natuurlijk proces aan vooraf gegaan. De groei van de kurkeik en het ambachtelijke oogsten van de schors. En daarna het verwerkingsproces tot stof.



Over de kurkeik
 
De kurkeik groeit in de landen rondom de middellandse zee, Portugal heeft de grootste kurkeik bossen. De boom mag eerst rustig ruim 20 jaar groeien. Het oogsten is ambachtelijk werk en vergt vakmanschap. Na elke oogst krijgt de eik bijna 9 jaar de tijd om verder te groeien. De eik gaat dus niet dood en zorgt daardoor voor een goede leefomgeving voor zowel mens als dier. Na gebruik kan kurk ook goed gerecycled worden.  


Over kurkleer


Ik heb bij twee verschillende leveranciers kurkleer besteld. Allemaal prachtig van kwaliteit. De dikte verschilt per soort en ook de achterzijde heeft een verschillende samenstelling zoals canvas. Ook heb ik kurkleer in een kleurtje ingekocht. Ook de kleur is milieu vriendelijk, deze is geverfd met natuurlijke pigmenten. Kurkleer voelt zacht aan, is vrij soepel maar echt heel sterk. Nadat ik er flink aan heb getrokken en gerekt was er geen enkele beschadiging zichtbaar. Ook de belofte dat kreuken na enige tijd vanzelf wegtrekken klopt. Het is waterbestendig en normale vlekjes haal je met een mild sopje weg. En niet geheel onbelangrijk voor mij: het naait ook erg prettig. 


De eerste tassen van kurkleer


Voor de eerste serie tassen van kurkleer heb ik gekozen voor de pure naturel kleur. Deze heb ik gecombineerd met gebruikte en gewassen spijkerbroeken. Of zoals ik verkort altijd zeg: used jeans. Dit combineert niet alleen erg goed met het kurkleer, het past ook bij de milieu vriendelijke eigenschappen van kurk. De jeans krijgt een tweede leven aan de handgemaakte tas. In deze serie heb ik vier verschillende modellen gemaakt. Het nieuwe model schoudertas met voorvak waarop ik al zoveel positieve reacties heb ontvangen. Het kleine schoudertasje en shopper zijn ook zo leuk geworden. En verrassend leuk: een stijlvolle clutch krijgt een mooie casual look door het gebruik van deze materialen. Afhankelijk van het model heb ik naast een normale voering met diverse binnenvakken ook tasversteviging gebruikt, zodat bijvoorbeeld de schoudertas mooi in model blijft zonder een stijve tas te worden.




De prijs van de kurkleer tas


Kurkleer ligt in het hogere prijssegment wat past bij het ontstaan van het materiaal en productie proces. Alle voordelen van een tas van kurkleer gemaakt Door Jolanda:

  • Milieuvriendelijk
  • Diervriendelijk
  • Recyclebaar na verwijdering van metalen en ritsen
  • Handgemaakt in Nederland
  • Unieke tas (tenzij anders vermeld)
Onderstaand een eerste impressie van de kurkleer tassen met used jeans, bekijk en bestel jou favoriet in de webwinkel. Ik ben heel benieuwd naar jouw favoriet!


Note: op aanvraag kan ik ook een tas geheel van kurkleer maken. Neem daarvoor contact met mij op. Vermeld het model tas, je ontvangt dan geheel vrijblijvend een prijsopgaaf. 


Geen opmerkingen: