donderdag 16 maart 2017

Jeans tassen


Er was een tijd dat duurzaam en milieu aan de geitenwollen sokken typetjes werd gekoppeld. Waar overigens helemaal niets mis mee is, het fijne is dat we in Nederland ons mogen kleden en uiten waar we ons goed bij voelen. Juist de diversiteit waarop veel mensen bezig zijn om na te denken over de wereld om ons heen en hoe we haar gebruiken is mooi om te zien. Overal zie je leuke initiatieven opduiken waarbij oude materialen een tweede leven krijgen. Een van de meest bekende is de kringloop. Ik wandel er regelmatig even binnen om pastel kleurig serviesgoed te scoren. Het is zo leuk om de tafel te dekken met al die vrolijke pastelkleuren. Het geeft altijd een gezellig gedekte tafel, zoveel leuker dan een kant en klaar servies. En dat is niet vies zoals een van onze zonen vroeger opmerkte als hij weer een “nieuw” oud bord zag verschijnen. Ik zie dan: wat denk je, hoeveel mensen hebben er van je bord in het restaurant gegeten? 

De cijfers
Hergebruik is hip en helemaal van deze tijd. Papier, glas en textiel geven een enorme afvalberg als we deze niet zouden recyclen. Ik ben mij heel bewust van de oorsprong van mijn lappen stof. Even de saaie cijfers: wist je dat er voor de productie van één spijkerbroek 900 gram katoenen stof nodig bent? Dit kost volgens voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal ongeveer 7000 liter water, 15 gram gewasbeschermingsmiddelen en 42 kilowattuur aan energie. Het maken van één paar jeans levert ongeveer tien kilo CO2-uitstoot op! En dan hebben we het nog niet eens over het maken en verschepen van die spijkerbroek. Dan kijk je echt wel even anders naar een stapel afgedankte spijkerbroeken. Hergebruiken denk ik dan. 

Mooier kan ik het niet maken

En zo knipte ik afgelopen tijd heel wat spijkerbroeken los, en naaide weer stukken aan elkaar. Het is natuurlijk veel meer werk dan een kant en klare lap pakken. Spelen met iets wat anders op de afvalberg beland en altijd een uniek resultaat geeft is zo leuk om te doen. Niet één tas kan hetzelfde zijn. Jeans geeft een fijne stoere look aan de unieke tassen. De jeans die niet meer weg te denken is in elke kledingkast en zo een tweede leven krijgt. Het geeft mij een supergoed gevoel om op deze wijze de afvalberg een klein beetje kleiner te maken. En de gedachten dat ik weet dat jij daar straks ook van kan genieten is extra fijn. Een hippe gerecyclede jeans tas aan je arm, handgemaakt in Nederland, direct van de maker, die nog jaren mee kan en bijdraagt aan een betere wereld. Mooier kunnen we het samen niet maken!

Shop de jeans tassen en etuis




 

Geen opmerkingen: