dinsdag 18 april 2017

Spijkerstof tassen



Duurzame mode accessoires

 

Hoe leuk is het dat de spijkerbroek tassen zo favoriet zijn. En wat passen ze goed bij de stijl van Door Jolanda. De stoere jeans in een vrouwelijk jasje. Een stijl waar veel vrouwen zich lekker bij voelen. Zo is het fijn om in een net jurkje te verschijnen en ook in een jeans met sneakers. Altijd met aandacht voor kleine details en geen onnodige opsmuk. Voor een feestje of een gezellig diner trek je alles uit de kast. Op een doordeweekse dag ben je druk met veel verschillende bezigheden en zal de keuze vaak op makkelijke kleding vallen. 

Denk je aan makkelijke kleding, dan zeg je vast: een spijkerbroek. De spijkerbroek is in bijna elke kledingkast in verschillende modellen te vinden. De gemiddelde Nederlander heeft rond de 5 spijkerbroeken in de kast liggen. Daar kom ikzelf niet aan. Ik heb twee verschillende modellen.

De spijkerbroek is een heel veelzijdig kledingstuk en niet meer weg te denken de kledingkast. Logisch want je kunt met een spijkerbroek oneindig variëren. Voor elke dag maak je een makkelijke combinatie met een goed shirt, fijn vest en sneakers of laarsjes. Voor een wat formelere situatie draag je een mooie jeans met een blouse, blazer en een hakje. Er zijn oneindig veel stijl en kleur combinaties te maken met jeans. Laat je goed adviseren over het juiste model spijkerbroek welke de positieve kanten van je figuur accentueert. Vaak zie je het zelf al wel als je in de spiegel kijkt. 

Hoe een spijkerbroek draagt is ook heel belangrijk, want wie wil er om de vijf minuten trekken aan de tailleband. Daarbij zal persoonlijke smaak de voorkeur op een bepaald model bepalen. Zo staat mij een straight spijkerbroek goed. Deze maakt de benen optisch langer. Wel zo fijn omdat ik klein ben en stevige benen heb. Een goede spijkerbroek kost iets meer maar gaat ook erg lang mee. Mijn Levi's straight heb ik zeker al 3 jaar (!) hij draagt niet extreem uit en vertoont nu pas lichte slijtage. Maar dit maakt de stof juist mooi. En nee, ik heb geen aandelen in dit oeroude merk ;-)





Bewuste keuzes

 

Waarom worden er dan toch zoveel spijkerbroeken afgedankt? Mijn persoonlijke mening is deze: omdat veel mensen goedkope spijkerbroeken kopen. Daardoor zien ze de waarde ervan niet in. 

Als het model net niet goed zit, of hij lubbert snel uit of hij vertoont heel snel slijtage plekken, dan worden deze mindere eigenschappen goed gepraat met de goedkope prijs. “Ach doe maar weg, hij koste bijna niets” 

Een andere reden kan heel positief zijn: de maat is niet meer goed. Iemand is veel afgevallen en de jeans word vol tevredenheid uit de kast gehaald. "die maat is veel te groot voor mij" Yes!

Ook mode en trends spelen mee in de korte levensduur van een spijkerbroek. Deze veranderen steeds sneller. Zo zie je flared (wijd uitlopende) pijpen en even later super skinny of zijn de knieën bloot. 

Ik ga geen moraal ridder uithangen, het is nu eenmaal een feit dat er veel word weggegooid. Omdat ik dit jammer vind kan ik het niet kan laten om de getallen te noemen. Voor de productie van één spijkerbroek is 900 gram katoenen stof nodig. Dit kost volgens voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal ongeveer 7000 liter water, 15 gram gewasbeschermingsmiddelen en 42 kilowattuur aan energie. Het maken van één paar jeans levert ongeveer tien kilo CO2-uitstoot op. 

Daarbij realiseer ik mij als maker en als bewust levend mens dat er oneindig veel mensen aan het eindresultaat van de jeans hebben gewerkt. De teelt van het katoen, het oogsten van de katoen, het maken van het garen, het weven en finishen van de stof,  het snijden van de patronen en het maken van de jeans. En dan moet de jeans nog ingepakt, vervoerd, gelabeld, in de winkels gehangen worden. Om uiteindelijk door jouw gepast te worden, afgerekend door een verkoper en dan hopelijk met veel plezier lang gedragen worden.

Wat zijn mij en jouw al deze processen waard?


Gelukkig zijn steeds meer mensen zich bewust van het maakproces en de aantallen en ontstaan er veel mooie initiatieven. Zoals textiel inzamelpunten en tweedehands winkels. Zodat afgedankte textiel een tweede leven krijgt. Ook een aantal jeans merken laten stof maken van oude spijkerbroeken. En wist je dat je zelfs een spijkerbroek per maand kan leasen? Als je de broek niet meer leuk vind lever je deze weer in en kun je met korting een de nieuwste jeans leasen. Zodat je er weer helemaal volgens de nieuwste jeans mode bijloopt. 

En voor mij is een afgedankte jeans een fijn materiaal om te recycleren aan de jeans tassen. 

En wat ik overhoud en echt niets meer mee kan doen gaat ook netjes verpakt naar een textiel inzamelpunt om weer gerecycled te worden. 




Van broek naar tas

Ik verzamel de spijkerboeken uit alle hoeken en gaten. En krijg regelmatig een stapel om de deur van buren en bekenden, zo leuk. Het is erg leuk om met deze spijkerbroeken te werken. Want niet één spijkerbroek is hetzelfde en heeft zijn eigen geschiedenis. Het is altijd weer een verrassing hoe het eindresultaat zal zijn. Ik werk er op verschillende manieren aan. Zo kan ik eerst bepalen welk model tas ik ga maken en daarbij het juiste stuk stof te zoeken. En ik pak ook wel eens een broek en bedenk dan welke tas ik er van ga maken. Al werkende aan de tas kan ik nog bedenken dat iets anders moet. Dat er net een detail erbij moet of juist iets weg moet. 

Want ondanks het stoere karakter van de spijkerbroek tas zal een spijkerbroek tas van Door Jolanda altijd een mooi afgewerkt resultaat hebben. De ene keer gebruik ik veel zakken en stiksels en de andere keer juist veel mooie kreukels of speel met de kleurnuances van de broek. Alle modellen hebben een voering en meestal handige binnenvakken. Ook besteed ik veel aandacht aan de wijze waarop de jeanstas in elkaar word gezet. Niets vervelender dan tas waarvan een hengsels uitscheurt, naden los gaan of een rits die niet meer werkt. 

Mijn streven is dat de tas na een vaak kort eerste leven als broek een lang tweede leven als tas aan jouw arm zal hebben. Zodat de tas gerecycled én duurzaam is. Voor mij als maker is het erg leuk om op deze wijze een klein beetje mee te werken aan een betere en schonere wereld. Voor jou als klant heb ik een  steeds wisselend en uniek aanbod jeans tassen. 

 

Dat is drie keer een win-win situatie. Voor het milieu, de klant en de maker. 

 



Wil je de jeans tassen van mijn hand zien? 
Je vind HIER de steeds wisselende unieke collectie handgemaakte jeans tassen.  

Groet van mij,
 





Volg het laatste tassen nieuws ook hier:
Facebook        Instagram           Blog


Geen opmerkingen: