maandag 30 december 2013

Recept oliebollen




























Vandaag bakte ik maar liefst 120 oliebollen. 
Dat lijkt enorm.
Dat is het ook wel eigenlijk.
Maar je bakt nu eenmaal geen pondje oliebollen.
Daarvoor is het veel te veel gedoe.
En mijn zonen zijn er dol op.
En mijn man.
En ook ik :-)
En 1 x per jaar doe ik niet moeilijk 
Eten we oliebollen als ontbijt, lunch en tussendoor.

Hierbij het recept van 1 kilo daar bak je er ongeveer 60 uit.
Dat heb ik vandaag voor je bijgehouden.
Ook heb ik de prijs berekend voor de cijfertjes mensen. De prijs vind je helemaal onderaan.

Oliebollen

  • 1 kilo bloem  
  • 2 flinke mespunten zout
  • 1 liter magere melk
  • 50 gram gist (Bruggeman 125 gram verpakking)
  • 2 scharreleieren
  • 4 Goudrenetten
  • 100 gram gele rozijnen
  • 100 gram blauwe rozijnen
  • 100 gram krenten
  • evt. sukade, maar daar houden de zoons niet van "die harde stukken laat er de volgende keer maar uit mam" Ok√©!
Voor de bereiding

  • 1 frituurpan of andere geschikte pan (lastig i.v.m. de temperatuur)
  • 3 liter zonnebloem olie
  • 1 10 liter emmer voor het beslag
  • Mixer
  • 1 ijsschep ( of twee eetlepels)
  • 1 schepspaan
Zeef de bloem boven de emmer.
Meng de zout erdoor.
Maak een kuiltje in het midden en doe de twee eieren daarin.
Schenk ongeveer de helft van de melk erin en mix even door
Dan de gist erbij.
Goed mixen en ondertussen de rest van de melk erbij.
Tot je een glad beslag hebt verkregen.
Schil de appels en snijd deze zonder klokhuis in kleine blokjes.
Met een lange pollepel de gewassen vulling en appelblokjes er doorheen mengen.
De emmer afdekken met een schone theedoek.
In de buurt van de kachel ( het rooster van de heteluchtverwarming bij mij voldoet ook)
Ongeveer een uur laten rijzen.

Ondertussen 3 liter zonnebloemolie tot 170 graden laten verhitten in de frituurpan.
Ik laat het netje eruit, maar je kan het ook met doen.
Ook handig om je werkplek  af te dekken met kranten, een bakplaat bedekt met een dubbele laag keukenpapier en schalen klaar te zetten.
Over de werkplek: schuur is aan te raden i.v.m. de lucht.

Dan is het zover: bakken!
Test eerst nog even met een korst oud brood of het vet goed is: de korst moet direct sissen en boven blijven.
Je dompelt eerst de ijslepel in de hete olie.
Dan schep je de bollen beslag in het vet.
Je dompelt de lepel onder en laat zo de bol eruit glijden.
Ik kan in mijn 3 liter pan 8 oliebollen tegelijk bakken.
Je laat ze 3 minuten aan de ene kant en als ze niet al vanzelf omdraaien.
met een vork dit doen en dan nog 2 minuten aan de andere kant.
Schep ze eruit op de met keukenpapier beklede bakplaat.
Test er even een, ze moeten niet te snel bruin bakken, en een kleffe binnenkant hebben, te langzaam ook niet, dan worden ze veel te vet. Al mag een oliebol wel ietsje vet zijn, dat doet zijn naam eer aan :-)

Bestrooi met poedersuiker en dan zeg ik eet smakelijk en een heel gezellige jaarwisseling voor jou!






























Prijs 60 oliebollen

  • 1 kilo bloem  AH basic € 0,42
  • 2 flinke mespunten zout € 0,00
  • 1 liter magere melk AH basic € 0,59
  • 50 gram gist (Bruggeman 125 gram verpakking) € 0,92
  • 2 scharreleieren € 0,32
  • 4 Goudrenetten aanbieding COOP € 0,99 per kilo = € 0,80
  • 100 gram gele rozijnen
  • 100 gram blauwe rozijnen
  • 100 gram krenten Alle vulling tezamen merkloos en AH basic € 2,50
  • 3 liter zonnebloemolie Aldi € 3,57
Prijs per oliebol: € 0,15
Nu bak ik 2 kilo en daardoor is de prijs per oliebol € 0,13 
Daarbij gebruik ik na de tijd de olie ook nog voor appel beignets.



Een reactie plaatsen