maandag 20 juli 2009

Hortensia

Prachtig vind ik ze; Hortensia's. De struik die vaak vanuit de huiskamer naar de tuin wordt verhuisd om daar al snel een mooie volle opvulling te worden met gezellige bloemen. En natuurlijk maak je er de mooiste kransen, boeketten of kleine stillevens mee, die vaak mooi indrogen tot het volgend jaar. Zelf heb ik in onze achtertuin twee hortensia's, alle twee met schermvormige bloemen. Ze zijn onder invloed van de zuurgraad van de grond mooi blauwpaars en helder blauw. Zoals jullie denk ik wel kunnen zien aan Door Jolanda, mijn favoriete kleur!
















Deze heeft vrij grote bloemblaadjes met in het hart lieve kleine bloempjes. De ware schoonheid zit vaak van binnen, toch?













De andere heeft wat fijnere bloemblaadjes en kleurt in het najaar, maar nu ook al door alle regen, naar heel mooi bleekroze. Wat een schoonheden in mijn tuintje!














Dan deze prachtige dame in de voortuin, de Pluimhortensia hydrangea paniculata. Hij is nu bijna op zijn mooist en dat vinden ook veel insekten met mij.













Op de bovenste foto eet de zomergeneratie van het Landkaartje Araschnia levana haar buikje vol met de zoete nektar. De voorjaarsgeneratie van deze vlinder heeft geen lichte vlekken maar geelbruine. Op de andere foto zit de Maanvlekzweefvlieg Scaeva pyrastri. Ik ben niet zo dol op hem, hij kan heel gemeen steken of bijten dat weet ik niet, met als gevolg een lang jeukende dikke bult.

Alles kan inspiratie zijn voor weer nieuwe creaties in de winkel, zo heb ik in het voorjaar al eens een keukenset met hortensia stof gemaakt, waar nu alleen nog de schort ligt te wachten op een gelukkige eigenaar.

Geen opmerkingen: