donderdag 19 april 2012

Broodje bakken?

Broodje bakken?
Zet klaar:
500 gram bloem
500 gram volkorenmeel (van de molen)
6 dl lauwwarm water
4 eetlepels zonnenbloemolie
20 gram zout
20 gram gedroogde gistkorrels
Volg deze werkvolgorde op.
Of kijk en lees onderstaande mee :)
Water, olie en zout in een grote kom doen.
De bloem, volkorenmeel en gistkorrels erbovenop.
Stroop je mouwen op en kneden maar.
Flink van links naar rechts en binnen en buiten.
En flink doorslaan!
Dus echt meppen dames en heren!
Supergoed voor je armspieren.
Ik zet altijd de wekker op de 15 minuten kneedtijd,
zodat ik al naar gelang mijn stemming,
lekker mijn gedachten kan laten gaan,
met de blik naar buiten,
of zet de radio op 10,
en mep eventuele frustratie eruit.
Ook fijn, terwijl je kneed,
train je de armspieren,
en als je slim bent span je ook je buik en billen aan,
voor het beste resultaat.
Het deeg in een bak warm water,
afgedekt met een (wafel) doek
30 á 45 minuten laten rijzen.
Mooi!
Nu nog een keer 15 minuten doorkneden en slaan.
Niet vergeten voor een mooie losse kruim.
In twee ingevette broodvormen
of gevormd tot bollen op de bakplaat
nog 30 minuten afgedekt laten rijzen.
En nu in de oven,
hetelucht 190 graden,
25 minuten
2-de richel.
Elke oven is anders,
dus dit is altijd even uitproberen.
Klaar!
Puur brood,
dat is genieten!
Nu heb je mensen die niet begrijpen
hoe dat is en voelt: zelf doen.
Geeft helemaal niets,
daar is de bakker voor.
En alhoewel ik mij aan niemand hoef te verantwoorden
voor de dingen die ik kies en doe
voor de twijfelaars even de voordelen en kosten
van dit broodje bakken op een rij:
- Je traint je armen en voor de fanatiekeling ook je buik en billen.
- Je maakt je hoofd leeg, mept je zorgen eruit
- Of zingt je een half uur lang schor en blij :)
- Het smaakt echt naar puur en zelfgemaakt, dat is een gevoel geen feit.
- De kosten als je er twee tegelijk maakt: per brood € 0,65 incl. stroom
- In 1 plak brood van ongeveer 30 gram zit 73 calorien en is heel voedzaam.
Eet smakelijk!
Eet smakelijk!

9 opmerkingen:

Fan sels zei

Zo, en dat is er ééntje voor het weekend, heerlijk zo'n recept met een gratis fitness les ;)
Ik wil dit wel eens proberen, bak ook regelmatig je koekrecept met allerlei variaties daarop. Ook zo lekker...
Fijn weekend, groetjes Truus.

Wendy Lieuw-A-Sie - van Steijn zei

Geweldige blog, jij kunt als geen ander schrijven. Die gratis fitness les, haha!

Ik houd het denk ik maar bij brood van onze bakker. Ooit, als ik een échte oven heb, maak ik graag gebruik van deze gratis fitness les!

Door Jolanda zei

Hoi Truus, wat leuk om te horen dat je het kruidkoek recept vaak maakt. Is ook overheerlijk! En ik maak dit ook niet voor elke dag hoor, probeer 1 x in de week deze lekkere gezonde fitnessles te doen :) Jij ook een fijn weekend.

Willy zei

Heerlijk! Er gaat niets boven zelfgebakken brood. We bakken helaas alleen als de kinderen er ook zijn.
Eet smakelijk!

Snoes zei

Wat super! Dit wil ik ook ;) alles staat klaar in de kast, maar het komt er maar niet van... geweldige bbb-les, dank je en eet smakelijk ;)

Sandra zei

Vanmorgen lag er voor ons ook een vers broodje te wachten. Deze was alleen 's nachts door de broodbakmachine gemaakt (ook handig).
Gisteren wel vieze handen van het pizzadeeg dat ik zelf had gemaakt.
Vind het ook leuk en lekker, om met deeg bezig te zijn.

Lekker genieten hé van je zelfgemaakte brood,
Sandra

Audrey zei

Een geweldig blog Jolanda! Je schrijft zo leuk! En meteen even goed voor BBB, die houden we erin!

Groetjes Audrey

Sonja zei

Heerlijk verhaal! en lekker dat het is hè.. Doe het ook af en toe wel eens.. maar hij is altijd zo op :(

Fijne zondag..

Sonja zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.