donderdag 21 februari 2013

Kasteel Eerde

Je hoeft niet altijd ver weg te gaan om een leuke middag te hebben.
Zoals de slogan zegt: in je eigen achtertuin is meer dan je denkt.
En dat klopt op nog geen 15 minuten rijden vanaf mijn woonplaats Lemelerveld ligt kasteel Eerde vlakbij Ommen en Den Ham. (Overijsel) In deze omgeving wandelen wij al jaren, vroeger met de jongens een waar speelparadijs en nu heel knusjes met z'n tweetjes.
In het kasteel wat er overigens niet meer uit ziet als een kasteel waren wij nog nooit geweest en afgelopen zondag was er een excursie georganiseerd door Natuurmonumenten. Ben je enthousiast geworden na het zien van de foto's? 24 maart is er weer een excursie zie de website van Natuurmonumenten Het kasteel is ook wel bekend als de Internationale school Eerde die nu een eigen modern gebouw op hetzelfde terrein heeft wat prachtig samengaat met de historische omgeving. Ook moet je rekening houden met de renovatie die nog in volle gang is.
Ik laat wat sfeerfoto's zien en zal er een klein beetje bij vertellen, helaas heb ik vergeten foto's te maken van het landschap van de voorkant wat uit vier heel verschillende vakken bestaat, ik was teveel aan het genieten :)
 
Dit is het kasteel aan de voorkant. Het wordt nog kasteel genoemd omdat er heel lang geleden een echt kasteel met torentjes heeft gestaan. Het is mooi symmetrisch en is omringt met 3 grachten.
Dit beekje aan de achterzijde was oorspronkelijk een rechte lijn in het verlengde met de zichtlijn van de oprijlaan, voor en achterdeur. Onder invloed van de romantische periode is dit veranderd.
Prachtige zweefende trap in de hal.
Leuk detail: in de oorlog hebben de Duitsers hier ook even gezeten om Russiche gevangenen te huisvesten en deze vertrouwde de zwevende trap niet en stutte de trap met dikke balken.
Zoals een kasteel hoort te zijn overal prachtig gedecoreerde plafons.
In een zaal hangen vier enorme wandkleden gemaakt in Belgie.
Ze zijn allemaal gebaseerd op de Griekse Mythologie.
De liefelijke afbeeldingen waaronder deze Amor kan je bijna niet verbinden met de opdrachtgever van Pallandt. Gezien zijn statige zelfportret in dezelfde ruimte.
Heel veel kamers hebben wandbekleding van stof en zoals je ziet is de renovatie geen overbodige luxe. Maar dat maakt mij niets uit, ik zit overal met mijn neus bovenop. Kijk eens naar de bijna perfecte naadverbinding.
Details als deze trekken ook altijd mijn aandacht en laten mijn fantasie op hol slaan.
Terwijl de groep al verder was en de leidster mij al bijna opsloot zat ik daarover te fantaseren, maar volgens onze nuchtere excursie leidster was het geen schietgat, hmmm waarom zit daar dan zo'n klein raampje aan de zijkant?










2 opmerkingen:

Mayflower zei

Hey Jolanda, bedankt voor je reactie...ik heb hier ook al een poos niet gereageerd, maar lees ook altijd wel even bij. De tijd ontbreekt soms om bij iedereen te reageren.
Maar ik vind het erg leuk dat je meedoet, vooral omdat jij als creatieve duizendpoot het mandje leuk vindt, zie ik dat als een groot compliment.
Fijn weekend.
Lieve groet, Mea

Mayflower zei

Vergeet er helemaal te zeggen dat ik genoten heb van deze post, wat een prachtig kasteel.