zaterdag 14 februari 2015

Ik ga naar school en ik neem mee?


“Ik ga naar school en ik neem mee?”

Het antwoord op die vraag was voor mij bij zoon 1, 18 jaar geleden simpel: een beker drinken en fruit en af en toe een liga of Samson en Gert koekje. Drie jaar later bij zoon 2 was het nog net zo. Maar 7 jaar later bij zoon 3 werd dit een beetje anders. “Mam ie-de-reen heeft een pakje drinken mee” en “nie-mand heeft fruit mee naar school hoor!”

Iedere moeder weet dat opmerkingen als deze met een flinke korrel zout moeten worden genomen en ik probeerde stug vol te houden aan het simpele principe van beker drinken, fruit en af en toe een koekje voor mee naar school.

Had ik nu kinderen op basisschool leeftijd gehad dan was het zeker nog niet zo gemakkelijk geweest om aan dit principe te blijven vasthouden. Want de keuze is reuze in verantwoorde 10-uurtjes die ook veelvuldig voorbij komen in de reclames op kindertijdstippen.  Met kreten als “met extra vitamines en bouwstoffen” worden de  Dora en Sesamstraat koekjes, smoeltjes, en wat al niet meer aanbevolen.

Ze vergeten “extra suikers, vetten en andere toevoegingen” Deze zijn vooral fijn voor de leerkrachten, want extra energievolle stuiterende kinderen na het 10-uurtje werkt wel zo lekker om de lesstof erin te pompen. En ook fijn voor de diĆ«tistes, zo blijven deze ook aan het werk.


Maar gelukkig zijn er ook nog producenten en supermarkten die wel echt gezond meedenken. Zo zijn er fijne zakjes snoepgroentes en sinds kort heeft de AH mini snack emmertjes fruit. Verbazingwekkend! Elke dag gemak voor de ouder, gezond teveel betalen en meehelpen aan de plastic berg. Ze zijn verkrijgbaar in diverse soorten. Laat ik de kommer als voorbeeld nemen. 100 Gram gesneden komkommer in emmertjes kost €0.79 Een losse komkommer weegt gemiddeld 400 gram en kost bij dezelfde AH ook € 0,79

Tja, reken uit wat je betaald voor een gemakkelijk gezond plastic emmertje met inhoud! Ik was niet de enige die mij daarover verbaasde Diana van Ewijk schreef er ook een heel treffend blog en afgaande op de vele medestanders zijn gelukkig niet alle ouders van gemak in een pak.

Dus zijn er nog vele ouders die wel zelf een gezond 10-uurtje maken. Er zijn zelfs ouders die daar geweldige kunstwerken van maken. Ik vind het echt supermooi en heel creatief wat ik allemaal voorbij zie komen in de snacktrommeltjes. Wat een werk, maar vooral met veel aandacht klaargemaakt. Nu maar hopen dat het kind dit ook heel aandachtig opeet. Ik verzamelde op Pinterest een hele reeks creatieve 10-uurtjes en lunch recepten voor je, mocht je inspiratie zoeken.

Zelf kwam ik niet veel verder dan het tekenen van een gezichtje op de banaan of mandarijn. Ook sneed ik appeltjes aan parten, deed deze in een trommeltje en doe eens gek: een handje rozijnen erbij. Ik gebruikte altijd de onverslijtbare Tupperware trommeltjes maar was ik nu een jonge moeder geweest dan had ik zeker een stoer trommeltje met bijpassende beker gekocht bij bijvoorbeeld Stip & Bloem. Zowel voor jongens als meisjes heeft deze gezellige winkel volop keuze.


Tot slot: ik ben geen pedagoge, leerkracht of afgestudeerd deskundige. Maar maak het jezelf en je kind niet zo moeilijk en kies tot een bepaalde leeftijd gewoon voor het kind. Wel zo rustig in dat koppie en die van jou s ’morgens vroeg.

De jongens van  kikkeTV leggen het nog even messcherp voor je uit, daar heb ik niets meer aan toe te voegen :)

  

Geen opmerkingen: