maandag 23 maart 2015

Review Tilda top - La Maison Victor

Sinds winter 2013 is er een nieuw zelfmaakmode tijdschrift in Nederland verkrijgbaar: 
La Maison Victor.
Deze eerste editie kocht ik maar maakte er nog niets uit.
Het blad kost € 7,95 en komt tweemaandelijks uit.
Het valt op door de leuke styling, het aanbod in patronen voor zowel dames, heren en kinderkleding en andere creatieve DIY ideeën zoals breien en haken.
Ook zijn er video lessen te vinden op de site voor een specifiek model en naaitips.
Het aanbod patronen is niet royaal, maar als een patroon goed is vind ik dit prima, 
want hoe vaak maak je alle modellen uit bijvoorbeeld een Knipmode of Burda?
De patronen zijn niet erg ingewikkeld voor een gemiddelde naaister. 
Op de foto bij sommige modellen zie ik wel "iets" aan de pasvorm. Maar wat?
Als je nog nooit een patroon hebt gemaakt mag je ook niet oordelen.
Dus ik kocht de editie maart/april 2015 en maakte de Tilda top.
Ik koos hiervoor omdat ik zo een aantal patroon en naaitechnische dingen tegen zou komen
om een redelijk oordeel te kunnen maken en mocht het tegenvallen dan was ik 1 meter stof armer. De zilveren jersey kocht ik op de markt bij Harry Kreeft online webwinkel 

Ik heb een eerlijke uitgebreide review gemaakt met veel foto's en aangevuld met mijn naaitips die ikzelf handig vind.


Zoals ik al vertelde, het blad heeft een leuke styling met fijne foto's om naar te kijken wat uitnodigt om ook zelf te gaan naaien. Ik koop een zelfmaak blad voor een goed patroon maar het is een leuke bijkomstigheid en daarmee onderscheid La Masion Victor zich. 
De naaibeschrijving volgt direct bij het getoonde model. Het patroonblad zit er los bij. 
Oké, aan de slag!

Eerst de maattabel opzoeken, deze vind je achterin. Ik ga nooit van een dezelfde maat uit bij verschillende bladen. Ook hier zie ik kleine verschillen met andere maattabellen, een opvallend verschil zie ik met de maattabel van de Burda. 
Voor een bovenstuk neem je als uitgangspunt de bovenwijdte en ik kan prima maat 40 aanhouden.
                    Ik      La Maison Victor     Knipmode     Burda
Bovenwijdte  98      96                        95               92
Taillewijdte    78      78                        77               74
Heupwijdte    102    104                      102             98

Op het patroonblad vind je een of twee modellen. Dat is echt een pluspunt, geen getuur tussen alle kleine priegellijntjes die ik vaak op andere patroonbladen zie.
Daarbij heeft elk model in zijn geheel zijn eigen kleur wat ook handig is. Ook wordt de ligging van de patroondelen aangegeven in een schema. De patroondelen zijn aangegeven in letters welke je bij de naaibeschrijving terug vind. Ook alle tekens worden op elk patroonblad aangegeven. Prettig begin!


Het overnemen van de patronen was dus prima te doen. Opvallend vond ik de dikke recht van draad lijn. Als je echt zuiver wilt werken moet je deze of links of rechts van de dikke lijn overnemen. In de mouw miste ik een teken voor de achtermouw, dit zie ik overigens de laatste tijd wel vaker, ik vind het wel prettig om deze ook te hebben zeker met een hoge mouwkop. Ook mis ik een taille teken, deze is altijd prettig om te weten voor aanpassingen. Ik las pas later dat er word geadviseerd om direct de naden aan te tekenen. Dit doe ik voor de webwinkel altijd, maar privé niet standaard. Het advies om 1 cm naad rondom aan te tekenen is wel heel weinig als je veranderingen aan wilt brengen. Ik teken standaard 1,5 cm afhankelijk van het model. 
 
Er word achterin bij de maattabel uitgelegd hoe je tekens over kan brengen op de stof. Door middel van knipjes of een rijgdraad. Ik werk zoveel mogelijk met knipjes ook weer afhankelijk van het model en stof. 
Op het stofleggings schema zie je duidelijk de stoflegging. Wel vraag ik mij af, als de patroondelen met naad worden getekend waarom deze dan toch ver uit elkaar liggen. 

Over het verstevigen van de aangegeven delen vind ik geen extra informatie. Ik gebruik voor een rekbaar breisels altijd een soepele jersey vlieseline.  In dit geval verstevig je het voor een achterbeleg. Maak altijd een proefje om te testen wat de stof doet tijdens het verstevigen. Knip hiervoor een lapje van bijv. 5 cm x 5 cm verstevig deze en meet hem na, zo weet je zeker dat je patroondeel niet ineens kleiner is geworden. Pas als het nodig is de temperatuur van je strijkijzer aan.


Ook strijk ik naadband op de halslijnen en schouder achter. Doe dit over midden over de stiklijn heen. Zo blijft de halslijn mooi in model en rekt deze niet tijdens het verwerken.

We kunnen bijna gaan naaien! Eerst nog de stiksels en afwerking testen.
Ik heb sinds kort een nieuwe Bernina lockmachine. Deze werkt echt heel prettig in de bediening. Zoals je ziet maakte hij bij mijn rekbare stof een rimpelrand. Nadat ik de beide naaldspanningen en het differentieel transport iets lager had gezet had ik een nette locksteek. 


Ook is het goed om eerst een proefstiksel te maken. Zo weet je wat de stof doet. Gebruik altijd een passende naald. Bij een rekbaar breisel gebruik je jersey naalden, deze hebben een stompe punt zodat het breisel niet kapot gaat. 

Dit was het voorwerk, wat in verhouding best veel tijd in beslag neemt, maar je zult zien dat je daar tijdens het naaien veel profijt van hebt. Want als je in het begin al slordig werkt zie je dat altijd terug in het resultaat of in extra uithaalwerk en aanpassingen.
Oké nu kan het daadwerkelijke naaien beginnen.

Ik wijk direct al af van de werkbeschrijving, het lusje aannaaien. Want ik maak deze zelf op op het laatst, dat zie je straks.
Je werkt alle naden af als je deze hebt met de lockmachine of met een zigzag. 
Ik werk de zoom niet direct af, want ik vind het mooier deze in een keer over de zij en ondermouwnaden te maken.

Wat ik opvallend vind is de naaivolgorde bij La Maison Victor: nadat de middenachternaad is gestikt > schoudernaden > mouw aanstikken > zij en ondemouwnaden > hals afwerken > zomen.
Ik vind dit niet logisch en ook niet handig.
Ik houd deze volgorde aan: middenachternaad > schoudernaden panden en beleg > hals afwerken > zijnaden > ondermouwnaad > passen en evt aanpassingen maken > mouw inzetten > zomen

Doordat ik na de schoudernaden de hals afwerk kan je de panden mooi plat neerleggen en dat werkt veel prettiger. Ook kan je zo even het pand passen (wel de zijnaden even rijgen) en kijken hoe de halslijn valt. Mocht je deze te klein vinden of valt de schoudernaad niet goed dan is het veel makkelijker deze aan te passen dan dat je het hele model al bijna af hebt.

Ik mis in de beschrijving van de hals ook een belangrijk onderdeel voor een goede valling van de halslijn. Knipjes! Misschien gaan ze er vanuit dat een korte naad van 1 cm aan 1 kant verstevigd vanzelf wel uitrekt in de ronding, maar zo werk ik niet. 
Mijn hals lijn heeft een verstevigd beleg en zoals je zag naadband op de panden. Zo heb je een stabiele lijn die je zonder gevaar voor rafelen kort af kunt knippen en in de rondingen kleine knipjes tot net voor het stiksel kunt geven.

Ik wijk dus af van de aangeven beschrijving. Nadat ik de schoudernaden heb gestikt en hals heb afgewerkt naai ik de zijnaden. Ik pas nogmaals het pand aan en kijk of alles goed is. Ik naai de ondermouwnaden zet dan de mouw in de armsgaten van het pand. 
Mouwen inzetten is een secuur werk en erg afhankelijk van het patroon. Je spelt de mouw in op de mouw zelf. Je begint met spelden te zetten op de zijnaden en de tekens. In dit geval mis ik dus het achtermouw teken, maar je kunt de eerste holle ronding vanaf de zijnaad glad inspelden. In deze mouw zat niet veel ruimte in de mouwkop. Maar ook niet zo weinig dat je hem zo even in naait zoals de beschrijving doet voordoen.
Je moet de ruimte van de mouw mooi verdelen. Je kunt hiervoor eerst twee rijgdraden in de kop maken en deze aanhalen, maar in dit geval lukte het ook uit de hand. Je zet veel spelden en neemt elke keer een klein beetje ruimte mee. Niet gaan trekken of rekken. 
Je kan de mouw nu eerst inrijgen, maar ik zag dat ik deze wel direct in kon stikken. Naai voorzichtig over de spelden heen! En heel belangrijk trek of rek niet aan de stof ook al is de stof rekbaar. Een goed getekende mouwkop past en valt bijna direct goed, zonder foeken of rare blazen.
Voordat je de mouw afwerkt: weer passen en eventueel aanpassingen maken.
De mouw werk je onderaan breed en de mouwkop zelf smal af. Je stijkt nog even in de mouwkop op de verkeerde kant en laat dan de mouw vallen zoals hij valt. Nogmaals als het een goed patroon is valt hij gewoon goed en is er weinig strijk werk nodig.


De Tilda top is bijna klaar, alleen de zomen nog. In de beschrijving staat kort dat je de zoom moet strijken een met een blinde flanelsteek moet zomen. Dat zoomt echt niet prettig en zuiver. Ik rijg de zoom echt eerst net onder de locksteek, zo blijft alles op zijn plek om even rustig de zomen erin te maken. En weer pas ik de top aan voordat ik begin met zomen, de allerlaatste controle om zeker te weten dat de lengtes naar wens zijn. Zo jammer als je later pas ziet dat je de top korter of langer had willen hebben en de zoom eruit moet halen  en nog erger een nare ingestreken zoomlijn uit moet persen.




Voor wie niet weet hoe je een flanel steek maakt. Je neemt een kleine dunne naald en een enkele draad. Je slaat de zoomrand een klein stukje om, hecht aan en neem in het pand een heel klein stukje stof zodat je niets ziet aan de buitenkant. Je steekt van achter naar voren in.


In de zoom steek je ook van achter naar voor in en maakt daar een grotere steek door de gehele stoflaag van de zoomrand heen. Maak regelmatige kleine steekjes. Je moet er even de tijd voor nemen, ik vind het altijd een leuk werkje en als je zo werkt krijg je een mooie blinde zoom die goed valt en lang meegaat.
Wat ook nog kan en ikzelf vaak doe bij jersey stoffen: een zoom met een tweelingnaald maken, sneller en ook mooi.

In de werkbeschrijving is de Tilda top nu klaar. Maar weet je nog, ik maakte het lusje er niet aan want deze maak ik zelf. Het is ook weer een geduld en precisie werkje maar daar houd ik wel van. Je neemt normale naainaald doet daar een dubbele draad in (je hebt dan vier draden) hecht aan de binnenkant aan, maakt twee keer een lus zo groot dat de knoop er goed door kan. 

Maak om de lus kleine festonsteekjes en kijk zo heb je een mooi fijn lusje zelfgemaakt :)

En zo was de Tilda top klaar, het is een leuke basic top geworden voor onder een vestje of jasje en door gebruik van een bijzondere stof ook mooi om zo te dragen.
De hals valt goed en ook de mouw past en valt prima.


Mijn eerste ervaring met La Maison Victor geef ik een zeven.
Pluspunten zijn: vormgeving, overzichtelijk patroonblad, video's.
Aandachtspunten: werkbeschrijving en de vrij simpele patronen.

Een foto van mijzelf maken is niet mijn sterkste kant, de achterkant al helemaal niet ;-) 
maar ik wilde toch even het detail van de spilt achter laten zien.

Geen opmerkingen: