zondag 14 juni 2015

Een vaatdoek.


Wie mij had verteld dat ik ooit een vaatdoek zou breien en daar ook nog over ging schrijven, had ik hard uitgelachen.

Want zeg nu zelf waarom zou je een vaatdoek breien als je er 4 voor nog geen twee euro bij een budget keten en één goede Jorzolino vaatdoek voor 1,90 koopt.


Ik kwam op het idee omdat ik mijn voorraad DIY artikelen stap voor stap onder de loep neem. Ik open een doos, kijk wat er in zit en beslis direct of ik er binnen nu en een jaar iets van ga maken. Nee? Dan gaat het naar de kringloop of Marktplaats. Zo haakte ik al een halve doos bolletjes leeg aan een prachtige zigzagdeken van alle resten acryl en wollige garens. Ook had ik nog een flink aantal bollen katoen in vooral blauw tinten en primaire kleuren. Overgehouden van de vele truitjes en vestjes die ik breide voor mijn drie zoons. Ieder seizoen breide ik voor elke zoon een truitje, Dick Bruna, koetjes, streepjes en andere leuke patroontjes. Scheetjes hé? Ook ben ik een goed tehuis voor de bolletjes wol van oma’s en moeder “vrogger toen breide ik alles, maar ach ik kan’t allemaal niet meer zo goed zien, ie kunt er vast wel iets met” (ik brei beter dan dat ik dialect kan schrijven) Ja hoor geef maar aan mij en hup daar ging een nieuwe voorraad in de doos die bijna niet meer dicht kon.


Bij mij moet een handwerk wel een doel hebben: of dragen of gebruiken. 
Dus: een vaatdoek en die brei je zo: zet met dubbele draad 52 steken op. Ik nam elke keer een kleur + een witte draad zo krijg je een mooi gemêleerd effect. Brei eerst een aantal pennen recht. Met aan het begin en einde een kantsteek. Daarna brei je een blokpatroon van 5 steken recht en 5 steken averecht en 6 naalden. Waarom geen 5 naalden? Omdat het dan geen blokje was maar een rechthoek. Na 6 naalden wisselen, recht boven averecht, averecht boven recht. Afhankelijk van de dikte van het garen brei je 11 x een blokjesrij. En werkt deze af met een randje recht. Mooi klusje om zo even erbij te pakken en je hebt zo een vaatdoek klaar.


Ik breide in totaal 2 x een stapel als deze en vind ze heerlijk in gebruik. Niet alleen bij de gootsteen maar ook voor het afnemen van de tegels. Naast echte grote projecten zoals het breien van een trui ligt er inmiddels weer een klein garenopmaak projectje in de mand: omgehaakte kleerhangers. Gaat lekker zo met het opmaken van voorraad.
 

Toch nog een heel stukje tekst over een vaatdoek ;-)

Geen opmerkingen: