dinsdag 9 februari 2010

Winter mantel voor mijzelf

Yeah hij is klaar, een heerlijke warme mantel voor mijzelf.
Ik had de stof en fournituren in september al gekocht, tussen kerst een oud en nieuw alles geknipt en de afgelopen weken de mantel tussen de bedrijven door gemaakt.

Heerlijk vind ik dit soort naaiwerk, er komt weer heerlijk ambachtelijk naaiwerk aan te pas en ook zo fijn het materiaal. Een mooie visgraat mohair wol, superzacht, soepel vallend en voegt zich prettig naar het model.

Voor wie het leuk vind om te volgen hieronder in grote stappen hoe hij is gemaakt.
Veel foto's zijn gemaakt met flits...ik werk graag in de nachtelijke uurtjes!
Patroondelen overnemen, gelijk de mouw en achterlengte op maat gemaakt.
Alles op stof gelegd, ik heb hem tegen de vleug in geknipt, valt de kleur net iets voller uit.
Secuur afkrijten, en hup de schaar erin.

Het model heeft een prachtige prinsessenlijn waaruit plooien vallen.
 De mooie rondingen pers ik op het paardenhaar perskussen met persdoek en de lijnen vallen mede door de de stofsoort als vanzelf.
Foei ik weet het witte vlieseline...de zwarte was op en ik wou door!

Mooie tweedelige mouw met hoge mouwkop.
Om die er mooi passend in te krijgen, twee keer een rijgdraad rijgen en aanhalen, zodat hij net mooi bollend valt.

De mouw in het armsgat spelden, de ruimte goed verdelen en over de mouw stikken, niet andersom en vooral niet gaan rekken. Deze viel gelijk zo mooi, maar je kunt nog even in de binnenkant op de mouwkop persen, dan valt hij zeker mooi.

De kraag met ronde staander, stikken en de naden kort afknippen. Om doorpersen van de naden en dikke naden te verkomen, de naad die aan de buitenkant komt ietsje langer dan de ander naad knippen.
Keren en rijgen, evt persen maar ook dit was eigenlijk bij deze niet nodig.
Extra ruimte voor een mooie valling van de kraag maken op gevoel, door de kraag te glooien over je handpalm.
Even een hele grote sprong, de buitenkant is klaar!
Voering op dezelfde wijze naaien en vergeet daarbij de bewegingsplooi achter niet.
In de mouwen laat ik een opening door deze opening wordt nu verder alles gedaan. Let er bij het aan elkaar zetten van de mouwzomen goed op dat je de juiste naden aan elkaar stikt, anders krijg je een draaimouw.

Mooi afgewerkte onderkanten.
Nu de afwerking zoals de naden ondeer de oksel op elkaar vastzetten, zodat je voeringmouw niet elke keer meekomt.

Je kunt de zomen alleen op de naden op elkaar vastzetten, maar na verloop van tijd gaat die toch vaak zakken. Ik zoom liever de gehele zoom met een flanelsteekje.
De grote drukknopen moeten worden aangezet en dan de mooie Brandenburgers...
Drie voorop en eentje achter op taille hoogte.

Nog even alles controleren en de openingen in de voeringmouwen dichtmaken.
Even hier een daar persen, goed borstelen en klaar!
Bij de Hema een mooie donkerpetrol sjaal en handschoenen gehaald...laat het nog maar even winteren!!!

10 opmerkingen:

Sandra zei

Applaus!! Ik wou dat ik dit ook kon! Ik ben al blij met de rokjes die ik voor Senna maak...je moet ergens beginnen toch? Maar super gemaakt hoor, en je kan er nog wel even van genieten, want het is kkkkkoud!

Anoniem zei

Prachtige jas! en wat leuk om al die foto's te zien.

Roos zei

Groot compliment voor het maken van deze prachtige mantel (zoiets moois mag geen jas genoemd worden)Waar haal je het geduld vandaan... veel plezier met het dragen ervan!

Helen zei

Nou wat fijn dat ie af is en wat is ie prachtig! Wat een werk zeg...maar dan heb je ook wel iets heel erg moois...dat het nog maar even winter blijft voor jou dan :-)

APL Living zei

Heel mooi, je kan wel zien dat je wat hebt gehad aan de opleiding Mode en Kleding! Knap hoor, het is toch altijd een heel project zo'n gevoerde jas. Het resultaat mag er zijn, erg mooi!
groet Arlette

Tanja - ZZIPP zei

Wauw Jolanda, dat is een mooie winterjas geworden! Ben jij even blij dat de winter nog even aanhoudt ;) Echt leuk om te zien hoe je het hebt gedaan, superknap, ik zou het niet kunnen hoor!

Groetjes,
Tanja

Karin zei

Poeheeee, dit is knap.
Heel mooi...applaus voor jezelf!

Xandra at home zei

Wat een werk maar wat een resultaat! Prachtig ook met die knopen. Gelukkig houdt de winter nog even aan!!

Groetjes Xandra

Marjon zei

geweldige jas. Wat leuk, die stpa voor stap foto.s.

Super, ga zo door!

Nicole Claudia zei

Wat heb je een mooie wintermantel gemaakt! En wat een mooie wollen stof. Ik werk graag met dit soort stoffen, de kleuren zijn vaak heel mooi diep, en het valt mooi en het werkt lekker!

Ik vind het een pláátje geworden met die mooie details van de sluiting!!

Groetjes, Collie