vrijdag 4 september 2015

Mangeldoek tas

Mangeldoek wat is dat dan?
Dit hoorde ik de afgelopen week regelmatig toen ik updates deelde op diverse sociale media terwijl ik aan het werk was met de mangeldoek. Bij deze een kleine toelichting.

Ik heb een voorliefde voor stoffen en fournituren uit het verleden. Fournituren zijn vaak al prachtig verpakt met de meest mooie illustraties en teksten. Ook stoffen met een verhaal trekken altijd mijn aandacht. Ik heb een doos vol oude tafelkleden, kussenslopen en ook een mangeldoek. Een mangeldoek werd gebruikt tijdens het glad maken van het linnengoed. Nu stoppen we de was in de wasmachine, drogen en strijken het en klaar. Maar vroeger moest eerst de was in de week, gewassen en geschrobd, gespoeld en drogen met eventueel bleken op een bleekveld. Na al deze zware handelingen moest het linnengoed ook nog glad de kast in. Hiervoor gebruikte men een mangeltafel en later een mangelmachine. Het vochtige linnengoed werd onder hoge druk door de mangel gedraaid. Om het linnengoed te beschermen tegen deze stevige behandeling werd het tussen een mangeldoek gelegd. Mangeldoeken zijn in Nederland meestal vrij eenvoudig met een rode of blauwe streep. Maar in Duitsland zie je de meest prachtige ingeweven motieven. Ze zijn meestal rond de 3 meter lang en 70 cm breed. Tot zover gaat mijn kennis, er zijn mensen die er veel meer vanaf weten en er zelfs een boek over hebben geschreven en er lezingen over houden zoals Berthi







































Van deze prachtige mangeldoek maakte ik eenvoudige shoppers, meer heeft het mooie linnen met streepjes niet nodig. Ik combineerde het met lederlook in drie verschillende kleuren. Omdat het linnen soepel is heb ik de gehele tas voorzien van de dikste tas versteviging zodat deze goed in model blijft en een grote ordner kan dragen. Leuk erbij zijn de bijpassende etuis.

Met een shopper als deze draag je een stukje Nederlandse huishoud geschiedenis bij je, hoe bijzonder is dat om te vertellen als jij deze tas gebruikt. De tas en etui zijn verkrijgbaar in de combinatie rood, blauw en zwart. Welke kies jij?



Geen opmerkingen: