vrijdag 17 juni 2016

Dit zeggen de klanten van Door Jolanda

Doelen stellen het klinkt vaak zo makkelijk. Want als je iets wilt bereiken moet je gewoon aan de slag toch? Doel - actiepunten - resultaat. Nou zo simpel is dat vaak ook weer niet. Ik weet niet of het typisch iets voor creatieve beroepen is, maar ik ervoer (en nog hoor) vaak veel afleiding zowel creatief, persoonlijk en zakelijk. Tegelijkertijd weet ik dat deze stelling te makkelijk is. Want uiteindelijk ben ikzelf degene die mij mee liet slepen de andere kant op, was ik het die heen en weer fladderde en overal iets deed. Zelf werd ik daar heel onrustig van en miste ik de focus en rust om te doen wat ik wilde om mijn doel te bereiken. En als je iets niet prettig vind moet je er wat aan doen toch? Door te lezen, het volgen van diverse (webshop) cursussen en challenges en productontwikkeling keek ik heel vaak naar mijzelf, mijn werk en de resultaten. Het mooie van het leven is dat je altijd een keuze hebt en hoe fijn is het als dat dit een keuze is vanuit je hart. Ik weet dit klinkt voor sommigen enorm zweverig. Maar als je met enthousiasme werkt aan je eigen product en bedrijf, daar graag over verteld, je hand liefdevol over stoffen laat gaan, soms tegen de naaimachine praat ;-) en geniet van het fijne klanten en sociale media contact. Dat is onbetaalbaar!

Onbetaalbaar?

Ik kan het allemaal wel zo leuk vinden de tassen van Door Jolanda, maar als ze staan te verstoffen is de lol er snel vanaf toch? Want alle fijns van hierboven is dan wel onbetaalbaar, de meeste dingen in het leven moeten echt wel betaald worden. En een bedrijf zonder winst is geen bedrijf en geeft geen voldoening. Gelukkig zie ik via stijgende verkoop, fijne opdrachten en klantenreacties veel positiviteit. Maar behalve mijn boekhoud cijfers had ik nog nooit echte klanten cijfers gezien. Dus werd het tijd voor een enquete. Zeker in combinatie van één van mijn doelen voor 2016: volledig richten op tassen een goede combinatie.

De enquete.

Ik maakte deze kort in vijf vragen, want niets vervelender om door een ellenlange vragenlijst heen te gaan en uiteindelijk maar snel iets in te vullen. Met de uitslag wilde ik een goed beeld hebben van de prijs, kwaliteit, gebruik en tevredenheid en was er ruimte voor eigen inbreng. Ik koos ervoor de enquete anoniem in te laten vullen voor een zo eerlijk mogelijk resultaat. De enquete is door 36 personen ingevuld, waarvoor dank!



Vraag 1. hoeveel tassen heb je van Door Jolanda. 

De meeste 66% hebben één tas, 11% twee en heel fijn maar liefst 22% hebben meer dan drie tassen. Waarom de één meer tassen heeft dan de ander hangt samen met de volgende vragen. Prijs, kwaliteit en gebruik.


Vraag 2. Wat vind je van de prijs kwaliteit verhouding?
Maar liefst 41% vinden dat de prijs van de tas in verhouding met de kwaliteit uitstekend is en ruim de helft 52% goed. 5% vind de prijs kwaliteit voldoende. Een mooi resultaat wat past bij mijn eigen beeld van de doelgroep. Ik ontwerp en teken het patroon van de tas, kies de materialen en naai de tas vakkundig in elkaar. Daarna maak ik de foto's, schrijf ik de product teksten en maak reclame. Daar past zeker een prijs van gemiddeld € 50,00 tot € 95,00 bij. Om deze prijs te kunnen blijven hanteren zal ik een aantal vaste modellen gaan gebruiken. Door gebruik van materiaal, afwerking en extra's zoals zakken zal elke tas toch speciaal zijn.



Vraag 3. Hoe vaak en intensief gebruik je de tas?
Bij deze vraag had ik veel keuze mogelijkheden ingevoerd. En het blijkt dat de tassen ook zeer verschillend worden gebruikt. Waarbij 30% dagelijks middelmatig belast en 25% paar keer per week middelmatig belast het hoogst scoren. Ook dit past bij mijn tassen. Ik ben altijd heel eerlijk over wat je mag verwachten. Ik vermeld dit ook in de product omschrijvingen. De meeste tassen zijn sterk genoeg voor werk en dagelijks gebruik. Waarbij je mag denken aan agenda, IPAD of kleine laptop, lunch en portemonnee. Plus kleine dingen die wij vrouwen meenemen. Stoffen tassen worden afhankelijk van model en gebruiksdoel meestal verstevigd met de sterkste tas versteviging. De lederlook en canvas kunnen zeker tegen een stootje. Maar mijn tassen zijn niet geschikt om jaren lang zwaar te belasten. Ik maak in opdracht wel (laptop) tassen welke ik nog meer stevigheid geef. Ik moet ook realistisch zijn in wat mogelijk is met mijn naaimachine. Verrassend waren de twee keer: ik gebruik hem nooit. De verklaring hiervoor vind ik verderop in de enquete antwoorden.




Vraag 4. Hoe lang heb je de tas in goede staat kunnen gebruiken?

Wat fijn om te zien dat 52% meer dan een jaar geniet van de tas. Dit past weer bij vraag 2. over de prijs kwaliteit verhouding. Twee belangrijke onderdelen van de tas moeten altijd goed zijn: de rits en de bevestiging van de schouderband. Ik kies altijd voor een YKK rits. Dit is de BMW onder de ritsen. Je hebt het vast wel eens meegemaakt dat je en nieuwe jas of broek hebt en ongeacht de prijs hiervan de rits binnen een maand het begeeft. Zo vreselijk irritant! Ik zal hierop nooit bezuinigen. Ook de wijze waarop ik de schouderbanden bevestig is ook van groot belang. Ik pas dit aan het gebruiksdoel van de tas. Is het een flinke messenger waarin waarschijnlijk mappen en een IPAD worden vervoerd dan zal ik er een extra stevig stiksel over maken. Maar voor een clutch waarin kleine lichte spulletjes worden meegenomen voldoet een licht stiksel. Soms gaat het ook wel eens mis. Zo had ik jaren geleden een keer een andere soort lederlook waarbij de schouderband de bovenlaag van de lederlook kapot trok. Uiteraard heb ik dit opgelost voor de klant, en deze lederlook niet meer hiervoor gebruikt.



In de reacties bij vraag 4 van hierboven lees ik ook "ik vind de tassen zo mooi dat ik er te zuinig op ben" wat superlief om te lezen!! Ik denk dat ik deze reactie bij "ik gebruik hem nooit" moet lezen. En geweldig om te lezen dat een aantal al jaren gebruik maakt van de tas! En een tas die na een aantal jaren gaat rafelen kan eventueel door mij gerepareerd worden. Maar wellicht is de aanschaf van een nieuwe tas goedkoper en leuker.


Vraag 5. Zou je weer een tas van Door Jolanda aanschaffen?
Wat fijn dat ruim 60% dit zeker weer zou doen. 22% zegt misschien. Voor beide groepen wil ik er zijn. De bestaande klant die ik een aantal keren er jaar terug zie, er zijn klanten vanaf 2008 die elke jaar een tas bij mij aan schaffen of laten maken! Ook de nieuwe (of bestaande) klant die nog twijfelt over een (volgende) aankoop zie ik uiteraard graag. Deze enquete, de reacties via de mail, het gastenboek en de feedback via de sociale media ik neem het allemaal mee in de ontwikkeling van product en bedrijf. De kunst is om dit te doen met het doel voor ogen:
de klant blij maken met een handgemaakte tas van Door Jolanda die herkenbaar is in model, materiaal gebruik, afwerking en mijn persoonlijke aandacht.


Heel veel dank voor het invullen van deze enquete,
ook nu is feedback altijd welkom!

Groet, Jolanda


Geen opmerkingen: