zaterdag 10 november 2018

Het verschil tussen recyclen, upcyclen en downcyclen

Weet jij wat het verschil tussen recyclen, upcyclen en downcyclen is?

Upcyclen

Dit kan ik goed in beeld laten zien, omdat ik dit zelf deels voor mijn tassen collectie toepas.

Dit is een fijne stapel afgedankte jeans.


De jeans beoordeel ik, selecteer ik, knip ik los, ik kies de mooiste stukken voor de plek waar ik hem wil hebben op de tas. Ik knip het patroondeel uit en verstevig deze meestal. Om deze vervolgens tot een nieuw product te verwerken. Het is een mooi creatief proces en het resultaat is altijd uniek.


En dit proces wordt upcyclen genoemd. Want bij  upcyclen word een bestaand product omgevormd tot een nieuw product. Het bestaande product wat vaak als afval word gezien word niet eerst bijvoorbeeld vermalen en gesmolten tot een nieuw materiaal.

Bij upcyclen maak je gebruik van het afval product en bewerkt en verwerkt dit tot een nieuw product.

De UP staat voor omhoog. Wat inhoud dat het nieuwe product meer waarde heeft gekregen dan het oude product.

Downcyclen 

Bij downcyclen wordt het afval product verwerkt tot een nieuw materiaal wat minder waarde krijgt. Zo kan plastic of glas worden omgesmolten tot nieuw glas. Maar in de praktijk zal dit glas vaak minder helder zijn en alleen bruikbaar zijn als bijvoorbeeld bruin glas. Deze heeft dan minder waarde.


Textiel afval wordt nu nog veelal gedowncycled. Het textiel afval verwerken kent veel ontwikkelingen. Maar ook nog veel kanttekeningen. Het valt niet mee om 100% puur katoen te gebruiken van gewoon consumenten afval. Om beter en sneller resultaat te krijgen zal de confectie industrie mee moeten werken om snijafval op grondstof te verzamelen. Als men 100% katoen snijafval verzameld is het eenvoudiger om daarvan nieuw garen te maken voor nieuwe stoffen.

Daarom valt nu het meeste textiel afval wat verwerkt word nog onder downcyclen. Het nieuwe product is meestal van minder waarde, zoals kussenvulling en poetsdoeken.

Recyclen

Recyclen is  het algemene woord die we gebruiken voor alles wat we opnieuw gebruiken. Zelf gebruik ik het woord recyclen ook meestal als ik vertel over het verwerken van oude jeans naar nieuwe tassen. Recyclen vat upcyclen en downcyclen samen. Want in beide gevallen gebruikt je een product opnieuw. De werkwijze en resultaat naar het nieuwe product is anders. 



Recyclen, upcyclen en downcyclen zijn allemaal initiatieven van bewuste keuzes maken.

De wereld daar zijn we te gast, we zijn maar een klein stipje.

Al die stipjes vormen een samenleving.
En samen willen we toch lekker leven.
Ook voor de samenleving die na ons komt.

Wees bewust van wat je nu in het heden bezit, achterlaat en waar je het achterlaat.







Shop handgemaakte upcycle damestassen Door Jolanda
Volg het laatste tassen nieuws ook hier:
Facebook       Instagram         Pinterest

Geen opmerkingen: