zaterdag 26 januari 2019

Hoeveel water verbruik jij?


Een stukje bewustwording


Om direct maar met de deur in huis te vallen: hoeveel water verbruik jij? Dit vraag ik niet omdat ik dit zo graag wil weten. Alsjeblieft niet. Ik vraag dit om je in ieder geval na te laten denken over het water verbruik van jezelf. Want wat hebben we het hier in Nederland goed voor elkaar.

We klagen vaak over de kosten van onze vaste lasten waaronder het drinkwater. Maar we hebben drinkwater! Ik zeg bewust drinkwater, want bijna overal komt schoon zuiver water uit de kraan waar je niet ziek van wordt. Zelfs de wc wordt met schoon drinkwater doorgespoeld! Verbazingwekkend toch? Dat het water schoon en zuiver is moet betaald worden. Overal kunnen we over klagen, maar laten we dankbaar zijn voor de luxe positie waarin we leven. En dan heel bewust nadenken over ons gebruik van water.




Ik hoef je niet te vertellen dat er landen zijn waar schoon drinkwater niet zo vanzelfsprekend is. Neem nu China, daar is het drinken van water uit de kraan niet aan te bevelen. Het zit vol rotzooi van de industrie die daar voor onder anderen ons Europeanen volop draait.

Zo wordt het grootste deel van de spijkerbroeken in China gemaakt. Het land wat zelf geen schoon drinkwater voor zijn inwoners kan garanderen laat wel liters water stromen voor het maken van onze jeans. China is door het warme klimaat net iets minder water nodig voor de teelt van de katoen dan andere productie landen. Maar 4.710 liter per jeans… Voor het maken, bleken, verven en afwerken van de jeans komt daar nog een dikke 500 liter per jeans bij. 

Dat is 5210 liter per jeans. Het aantal liters water voor het telen, maken en verwerken van een jeans verschilt per land. Dit heeft vooral te maken met de teelt van het katoen. In een warm land zoals China groeit de katoen sneller dan in bijvoorbeeld Turkije. 

Gemiddeld genomen stroomt er 7000 liter water voordat wij onze jeans aan kunnen trekken.



7000 liter! Gemiddeld verbruikt een Nederlander 119 liter water per dag. Met die 7000 liter voor het telen en maken van de jeans kunnen wij dus 58 dagen mee doen. Omdat ikzelf graag in cijfers en plaatjes denk nog een voorbeeld. Ikzelf drink minimaal 2 liter water. Met 7000 liter water kan ik 3500 dagen lang elke dag 2 liter water kunnen drinken!!! Bijna 10 jaar lang!! TIEN jaar ik zeg dit hardop tijdens het typen. Tien jaar elke dag 2 liter schoon water. Daar zouden de kindjes in Afrika een moord voor doen, zoals ik dit vroeger altijd zei tegen de zoons. Over bewustwording gesproken, schokkend!

Goed ik ben mij weer helemaal bewust van de waanzin van het hebben van enorm veel spijkerbroeken, en zeker als je ze niet vaak draagt. Of ze zomaar weer weggooit in de kledingbak (mag ik hopen) Gelukkig wordt er ook regelmatig een flinke zak spijkerbroeken naar mij toegegooid. Zodat ik (en vele andere creatieve geesten) een klein beetje mee kan helpen de enorme textielafval berg te reduceren. Wie hier nieuw is: ik maak van jeans tassen, kijk maar eens HIER

Ik heb nog een laatste tip: investeer in een goede spijkerbroek. Je zal zien dat de stof, de pasvorm en wassing veel langer mooi blijft. Uiteraard is alles aan slijtage onderhevig. Laat de jeans dan repareren of doe dit zelf. Als je zoals ik veel fietst (ook lekker bewust bezig) slijt de stof tussen je bovenbenen. Nu laat ik normaal gesproken niemand zomaar tussen mijn benen kijken. Maar alles voor het goede doel zal ik maar zeggen ;-)


Dit is een oude jeans van mij, die ik al jaren heb. Sinds een jaar fiets ik 2 x per week naar mijn werk buiten de deur en deze jeans draag ik vaak en graag. De dunne plekken met kleine scheurtjes heb ik aan de achterkant met plakkatoen verstevigd. Katoen of een stuk oude jeans kan ook. Al zal oude jeans misschien te dik zijn en gaan irriteren. Je schuift de broekspijp om de naaimachine, zet de stiksteek op 2mm en stikt vlot met lange halen over de plek heen. Stik altijd ruim over de dunne plek. Anders is de verstelde plek steviger dan de stof erom heen en zal hij op die plek gaan scheuren. Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders maak ik er wel een keer een post van met plaatjes. 

Dit was best een lange blogpost en eigenlijk ben ik nog niet uitgepraat, het maakt mij ook weer bewust. Ik weet dat ik op vele vlakken nog veel bewuster kan kiezen. Alles is en keuze.
Een groet van mij, Jolanda 
Shop handgemaakte damestassen
  Door Jolanda

Volg het laatste tassen nieuws ook hier:
Facebook       Instagram         Pinterest

Geen opmerkingen: