vrijdag 14 oktober 2011

Polomka - výsivka z cepca asi r. 1920

Polomka - výsivka z cepca asi r. 1920

Dat staat op deze kringloop vondst van jaren geleden.
Na jaren in de woonkamer te hebben gehangen,
 staat hij na onze verbouwing bij mij op de werktafel,
 en elke keer denk ik weer:
Wat staat daar,
waarom is dit borduurwerk ingelijst
en waarom is het borduurwerk niet helemaal af ingelijst
en wie heeft dit gemaakt
en waarom...
Ik ben heel benieuwd of iemand mij hier meer over kan vertellen!



 

6 opmerkingen:

inge zei

het is een prachtig stukje en gek he dat je dat blijft achtervolgne het hoe, waarom en van wie ...ik heb dat ook met spulletjes waar ergens een naam of geschiedenis bij hoort ...

ina zei

lijkt me Pools of Tjechisch. Heb je google-translate er al op los gelaten. ( ik dacht al Jolanda, in de war??? )

Anoniem zei

Google-translate geeft aan dat het Slovaaks is en dat er staat: Polomka - geborduurd motorkappen uit over de jaren 1920.
Als je het woord voor woord vertaald komt er zoiets uit als: Polomka (plaats?) borduurwerk van een (patroon voor een?) muts uit ongeveer 1920
Je maakt me nu ook nieuwsgierig!
Succes met verder zoeken!

Groetjes Bianca

Door Jolanda zei

Ik heb inderdaad inmiddels ook via een ander "kanaal" iets over mutsen gehoord...wordt nu zelf ook wel erg nieuwsgierig! Ik kan het borduurwerl ook nog eens aan het textiel museum in Tilburg laten zien. Maar wie weet komen er nog meer reacties. Bedankt allemaal.

Fan sels zei

Wat leuk om dit uit toe zoeken, en wat goed dat je het altijd hebt bewaard, succes met het napluizen van de herkomst van dit kunstwerkje.
Textiel museum lijkt me idd een goeie actie.
Groetjes en een fijn weekend, Truus.

lenteroos zei

Mooi stukje borduurwerk, goede kleurcombinatie ook. Ik heb geen idee wat het is of waar vandaan maar omdat ik iets lees over mutsen dacht ik aan de Slowaakse klederdracht. Heb je al een een plaatje gezien van de hoofddeksels die daarbij horen??? Hoewel ik weet dat er vele lokale klederdrachten zijn (net als in Nederland) heeft dat Polomka misschien iets met een regio te maken???
Succes ermee, laat je 't weten als je er uit bent???