maandag 28 augustus 2017

Back to work

Back to work.

Eind augustus en de meeste vakanties zijn nu voorbij. Voor mij voelt de periode na de zomerstop een beetje als een nieuw begin. Net als de eerste week van het nieuwe jaar.

Ik geniet van mijn werk, kan de hele dag wel tassen maken en erover vertellen. Om met een frisse blik te kijken en te werken is het is goed om halverwege het jaar een aantal weken met andere dingen bezig te zijn dan het werk. Dat geeft lucht in het hoofd.
Zoals ik in mijn vorige blog al schreef geniet ik van echte tijd om de dingen te ervaren.

De echte tijd lijkt verloren ergens tussen de 19-de en 20-ste eeuw

Echt luisteren
Tijdens een flinke wandeltocht hoorde ik de krekels en deze brachten mij terug naar mijn kindertijd. Ik werd er helemaal vredig van. Echt luisteren naar vrienden en familie, naar muziek, naar geluiden van de stad.

Echt kijken
Gisteren fietste ik samen met mijn lief een rondje Vechtdal en op de terugweg over de Lemelerberg heen was ik overweldigd door het prachtige landschap. De blauwe lucht, witte wolken, paarse heide met jeneverbes struiken. Jeetje wat mooi. 

Echt proeven
Hoe vaak kauwen we niet zonder echt te proeven wat we eten. Ik maak zelf mijn granola en alleen al door dit zelf te doen ervaar je veel meer wat je eet. Ook een fijn rood wijntje kan ik bijna uitkauwen. En ondertussen zie ik de trossen druiven voor mij en zie ik de mannen op blote voeten stampen in de geoogste druiven. Nu sla ik door ;-)

Er zijn veel dagelijks dingen die we doen zonder deze echt te ervaren. Plannen maken, uitvoeren en deadlines halen is fijn. Ik doe het graag en zou er in het ondernemerschap ook niet zonder kunnen. 

Plannen voor volgende week, volgende maand, volgend kwartaal en volgend jaar.

En ondertussen vergeten we waar we nu mee bezig zijn

Dit was mijn zomerstop overdenking, hoe houd je dit nu een beetje vast in de hectiek en de sleur van de gewone dag? Werken met echte aandacht geeft energie en is inspirerend voor je eigen werkplezier en aanstekelijk voor anderen.



Ik maakte een kleine lijst, wie weet kun je er wat mee als je weer back to work gaat.

1. Kleinere to do lijsten maken. 
Zoals gezegd ik ben van het plannen, altijd al gedaan en dat voelt prettig voor mij. Maar ik weet dat ik deze vaak te rooskleurig zie. Op papier had ik bijvoorbeeld een uur voor deze blogpost ingepland, ik zit er al overheen. Het kan zijn dat perfectionisme mij langer doet dralen voordat ik deze blog daadwerkelijk post. Dus houd zeker 1 uur speling per dag als je een planning maakt of wees niet zo streng voor jezelf. Goed is goed genoeg.

Ik heb zelf invloed op mijn planning, maar als je in loondienst bent kan dit lastiger zijn. Ervaar je dat er teveel van je word verwacht, werk je altijd op je tenen en is het werk nooit af? Maak dit bespreekbaar. Ook al lijkt je leiding gevende een bullebak, deze kan ook niet binnen in jouw hoofd kijken. Vraag een gesprek aan, schrijf de dingen die je wilt bespreken op, bied een oplossing aan op en ga open het gesprek aan. En vergeet niet, je hebt altijd een keuze in het leven.

2.
1 Ding doen. 
Dit hoeft niet eens echt handenwerk te zijn. Ook in je hoofd. Een telefoontje en ondertussen de sociale media checken is uiteindelijk erg vermoeiend. Je hoofd schakelt de hele tijd heen en weer en neemt van alles maar een beetje op. Het risico dat je later nog een keer moet checken omdat je iets (wat ook al weer?) bent vergeten is groot. En voor de persoon aan de andere kant van de lijn is het ook niet fijn. Ik hoor het meestal wel als iemand ondertussen iets anders aan het doen is.

Als het even kan zeg dan gewoon dat het je nu niet uit komt. Maak een bel afspraak. Zeg tegen verkopers dat je nu geen tijd of totaal geen interesse hebt. Zeg tegen storende mensen gewoon dat ze je storen in het werk. Als het niet dringend is kun je met volle aandacht een uur later terug komen.

3.
Minder zooi geeft rust en ruimte
In de zomerstop stond ik met mijn zusje op een kofferbak verkoop. Heerlijk kasten opgeruimd en een gezellige dag met mijn zusje. Helaas viel net die dag de regen met bakken uit de lucht. Maakte niet uit, wat over was ging naar de kringloop. Minder kun je voor veel dingen toepassen die je als een last ervaart. Gewoon weg ermee. Minder geeft vaak meer. Minder eten, minder kilo's, meer energie, meer zelfvertrouwen. Minder sociale media, meer tijd voor lezen, wandelen en slaap. Minder zooi kopen, meer geld voor bewuste aankopen en dus meer genieten van mooie kwaliteit spullen.

Ruim minimaal elke maand alle losse papiertjes op je werkplek op, in de tas, in de rommel lade die iedereen moet hebben en maak een voor jou overzichtelijk systeem. De een zal in een notitieboek schrijven, de ander heeft een whiteboard of een andere planner. Wat je ook doet, ruim op en vraag dit ook van anderen waarmee je samen leeft of werkt.

https://www.doorjolanda.nl/c-3528398/tas-accessoires/


Om prettig te leven en werken zul je ruimte moeten maken en deze ook moeten vragen

Tot slot, heb je geen werk of kl*te werk: geef niet op, blijf zoeken, vertel anderen over je droombaan. Onderneem actie, ook al is deze nog maar zo klein. Ook jij bent van waarde voor anderen.

Heb je nog fijne back to work tips?
Laat het mij en anderen weten in een reactie onder deze post.

Een fijne werkweek, 


Ontvang direct voordeel als Special Friend             

• Ontvang 5,00 korting
• Doe mee met de give-away
• Ontvang de uitnodiging voor de Special Friend sale

Geen opmerkingen: