vrijdag 8 september 2017

March Meet the Maker 2017

Uitdagingen aangaan
Op 2 maart zag ik op Instagram een leuke challenge voorbij komen met de # marchmeetthemaker georganiseerd door Joanne Hawker. Joanne is designer en illustrator.

Als "kleine" onderneemster weet ze als geen ander hoe belangrijk het is om jezelf te onderscheiden van de massa. Door jezelf te laten zien, je drijfveren en je werkproces.
Zoals Joanne zelf zegt: "Deze uitdaging is om kleine bedrijven te helpen, om het verhaal achter het merk vertellen. Want laten we eerlijk zijn, verkoopt online betekent dat onze klanten niet altijd de harde werk zien en de smiley-gezichten achter de schermen zien die de mooie handgemaakte producten creëren. Het is bedoeld om inzicht te geven in het gezicht, het proces en het harde werk wat in het creëren van alle mooie producten die wij aanbieden zit....Dit is jouw tijd om te stralen, je vaardigheden te laten zien en mensen te vertellen over jou en je onderneming."



doorjolandaWat een leuke challenge van @joannehawker! Ik zag hem bij @zielsveel en @helladuijs voorbij komen. Een dag te laat haak ik aan :)

30 Dagen lang gaf Joanne content om vrij mee aan de slag te gaan. Ik nam de uitdaging enthousiast aan, het was ook erg leuk om wereldwijd andere makers te zien. Ik kreeg mooie reacties en omdat het jammer is dat mijn March Meet the Maker verdwijnt heb ik hem voor jou vastgelegd in deze post.
Ontmoet mij, mijn werk en ik zou het erg leuk vinden als je laat weten wat je er van vind.
Veel lees en kijk plezier in mijn March Meet the Maker challenge 2017.

Ik heb bij elke foto letterlijk de tekst geplaatst die ik die dag schreef en enkele linkjes toegevoegd. Je ziet voor de desbetreffende dag elke keer een # met het thema van die dag.
doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakernl #you Dag 1: Hoi ik ben Jolanda, 47 jaar, getrouwd met Senol en moeder van drie zonen en woon in Lemelerveld. Zo zie je mij het meest, in het atelier met de centimeter om. Sinds 2008 maak ik voor mijn eigen webwinkel producten van textiel. In 2016 heb ik de fijne keuze gemaakt om mij geheel te gaan richten op het maken van damestassen
doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakernl #favouritetomake Dag 2: Oei! Dat is wel een moeilijke keuze. Meestal is het de tas die ik het laatste heb ontworpen. Maar als ik echt moet kiezen wordt het de schoudertas met voorvak welke ik afgelopen zomer ontwierp. Hij heeft een strakke lijn, uitdagend voorvak om te maken en te zien, en een flinke grote klep. Ik zie de tas groeien onder mijn handen en als hij klaar is zet ik hem neer zodat ik er elke keer nog even naar kan kijken. Dit model is voor mij krachtig in alle eenvoud en uitgevoerd in deze camel kleur heeft hij een stoere touche!


doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakernl #workspace Dag 3. De eerste jaren werkte ik aan de keukentafel, sinds 2010 prijs ik mij gelukkig met een eigen atelier aan huis. Het is een heerlijke ruimte met een goede lichtval en uitzicht op mijn achtertuin. Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk 🌼

doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakernl #tools Dag 4. Ik gebruik voor het maken van de tassen natuurlijk een schaar, garen, naaimachine en nog veel meer. Maar de meest gebruikte tool is het meetlint. Meten is weten :) Dat begint al met een goed patroon (getekend met een liniaal) netjes knippen en tijdens het naaien meet ik ontelbare keren voor een perfect resultaat.


doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakernl #Boomerang Dag 5. Oké leuk even de app Boomerang installeren voor dag 5. Maar helaas: "je apparaat is niet compatibel voor deze versie" Verbaasde mij niets want de Facebook app kan hij ook al niet meer aan. Ik zou naar de winkel kunnen rennen om een betere versie smartphone te kopen. Maar ik hecht er helemaal geen waarde aan. Hij moet functioneel zijn voor werk en privé en dat lukt nog net ;-) dus stel ik de aankoop van een nieuwe smartphone zo lang mogelijk uit. En waar je waarde aan hecht dat is dus voor iedereen verschillend. Als iemand tegen mij zegt: "jou tassen zijn duur" dan kan ik gaan steigeren en in verweer komen. Maar dat doe ik niet, iemand die iets te duur vind hecht er geen waarde aan, of ziet de waarde ervan niet. En dat is ook prima. Zo dat was een creatieve draai aan dag vijf. Fijne zondag!


doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakernl #rawmaterials Dag 6. Voor de tassen gebruik ik hoge kwaliteit PU leder. Het wordt ook wel lederlook of faux leder genoemd. Het is bijna niet meer van echt leer te onderscheiden. Het is krasvast, water bestand en voelt veelal zacht aan. Deze kwaliteit is niet te vergelijken met de glim en plakkerige skai van vroeger. Ook tassen van kurkleer maak ik graag. Vaak gecombineerd met PU leder. Kurkleer is een natuurlijk materiaal, het geeft altijd een bijzondere tas. Het is sterk, milieuvriendelijk, diervriendelijk en recyclebaar. Stoffen gebruik ik af en toe.


doorjolanda #MarchMeetTheMaker #howitsmade #meetthemakerNL Dag 7. Een vraag die ik vaak krijg is of ik de tassen maak op een industrie naaimachine. Je ziet hier mijn antwoord. Ik naai alle tassen op een gewone Pfaff naaimachine. En dat gaat helemaal prima. Voor de liefhebber: de Pfaff expression 2038 met ondertransport. Het was niet de goedkoopste, een vergelijkbare kost nu ongeveer 1200 euro. Maar dan heb je ook een echt goede machine met een sterke motor. Ik gebruik goede kwaliteit naalden en garen en de juiste naaivoetjes. Als je er goed voor zorgt gaat hij heel lang mee. Het is mijn tweede naaimachine sinds mijn 19-de :) Ik sla de wekelijkse schoonmaakbeurt nooit over. Ook op een grote beurt bij een goede naaimachine monteur bezuinig ik niet. Het is net een mens, als je er goed voor zorgt zie je dat terug. Voor de mensen uit Overijssel die een goede naaimachine monteur zoeken; ik kan Steggink uit Nijverdal echt aanraden #vakmensen zowel het oude vadertje als zoon.


doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakerNL #where Day 8. Ons huis met uitbouw staat in Lemelerveld. De binnenkant van mijn atelier heb je al gezien en dit is de buitenkant. Ik kan overal werken en ben niet afhankelijk van de plaats. In Lemelerveld woon ik bijna 27 jaar. Het is een dorp met 5000 inwoners, omgeven door natuurgebieden zoals de Lemelerberg en de Sallandse Heuvelrug. Binnen 15-30 minuten ben je in een stad zoals Zwolle en Ommen (mijn geboorteplaats) Lemelerveld blinkt uit in een actief verenigingsleven en het organiseren van feestjes zoals het Carnaval en er zijn plannen voor een Lemelerveldse Gay Pride :) nb: deze is niet doorgegaan


doorjolanda#MarchMeetTheMaker #marchmeetthemakerNL #workinprogress Day 9. En zo ziet het atelier er ook uit als ik aan het werk ben 😉 Deze week werk ik aan de jeans tassen en accessoires. Dat is echt spelen met wat de jeans heeft. Knippen en weer verbinden. Ben je al benieuwd naar de unieke jeans tassen?


doorjolanda #MarchMeetTheMaker #marchmeetthemakernl #recommendamaker day10 Daar hoefde ik niet lang over na te denken, ik beveel zeker @hartenzieldesign aan! Fiona maakt tijdloos mooie sieraden en knopen van porselein. Zelf koop ik niet vaak sieraden. Maar als ik een paar oorbellen of ketting koop kijk ik zeker bij Hart en Ziel design. Ik vind een product wat ambachtelijke is gemaakt door een vakkundige maker zoveel meer geven. Gemaakt met hart en ziel door Fiona! Het gaat mij in het leven niet om meer, meer maar bewust een mooi product kopen wat ik lang gebruik. Dat past natuurlijk ook bij mijn eigen manier van werken. Je ziet hier mintgroene oorhangertjes op een mintgroene clutch van kurkleer. Perfect match!

doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakerNL #postmail Day 11. Op deze heerlijke zonnige zaterdag een vrolijk kleurtje gekozen in het plaatje om mijn Meet The Maker te illustreren over mijn mail aan de Special Friend. Ik waardeer het enorm dat mijn berichtjes via de mail ook echt met plezier worden gelezen en men zelfs de moeite neemt een reactie terug te sturen. Ook is het zo fijn om de Special Friend te verrassen met een onaangekondigde give-away en een exclusieve sale. Wil jij ook deze fijne Special Friend mail ontvangen? Kom erbij, je bent van harte welkom!
doorjolanda# MarchMeetTheMaker #meetthemakerNL #brandimage Day 12. In 2016 maakte ik de keuze om mij geheel te richten op de damestassen. De website werd geheel gerestyled en daar hoorde ook een nieuwe brand bij. Wat wil ik uitstralen, welke klant past bij de tassen, welk gevoel krijgt de klant bij de eerste aanblik van de site. En zoveel meer vragen die ik samen met mijn middelste zoon die grafisch ontwerper is uitwerkte in een nieuwe huisstijl. We zochten naar een stijlvol en vrouwelijke uitstraling wat jaren mee kan. Vele lettertypes en kleuren kwamen voorbij, soms werd ik er even gek van omdat het net niet was wat we zochten. En dan ineens is hét er, voelt het goed. De lettertypes Butler en Josefin Sans. En de kleuren Catalina Blue, Dark Sky Blue en Jasmine geven weer waar Door Jolanda voor staat: stijlvolle handgemaakte damestassen.


doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakerNL #photography Day 13. Omdat ik bijna alleen maar unieke tassen maak is het onmogelijk om elke keer een fotograaf in te schakelen. Ik maak alle product en sfeer foto's zelf in het atelier. Ik span een licht doek, bewerk soms iets na en plaats de foto's. Om een nog beter beeld te krijgen van grote en model van de tas laat ik twee keer per jaar foto's maken door @sanneveenstraaa . Met elke keer een prachtig resultaat, je vind deze op de homepage rechtsonder bij lookbook 

doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakerNL #creativefriends Day 14. Ik hoef alleen al om mij heen te kijken in huis en ik zie vier mannen die vol creativiteit zijn. Met de oudste heb ik over creativiteit en kunst vaak gesprekken, want wat is kunst en wat is creativiteit. Volgens de boeken is creativiteit: “Creativiteit is de productie van nieuwe ideeën die passend en nuttig zijn in een bepaalde situatie” Ik zie dit zeker terug bij mijn vier mannen. Mijn man is metaalbewerker en maakt in huis altijd slimme oplossingen. De oudste is grafisch vormgever en studeert dit jaar af als docent beeldende kunst en vormgeving. De middelste is grafisch vormgever en studeert nu een theoretische opleiding small business en retail management. De jongste is een waar kunstenaar met overheerlijke banket en zit volop grappen. Een huis vol creativiteit waar het nooit saai is.


doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakerNL #workclothes Day 15. Bijna op de helft van deze challenge! Vind je het nog leuk om te volgen? Bij het woord van vandaag dacht ikzelf even: hmmm is het boeiend om te weten wat ik aan heb als ik werk? Ik draag meestal casual kleding als ik werk: broek, shirt en een vestje. Maar ook wel een jurkje. Hoge hakken zijn niet handig op het naai pendaal en mijn echt mooie jurkje of blouse wil ik ook niet onder de draadjes hebben. En ik zal nooit in pyjama werken 😁 wat ik weleens hoor onder de thuiswerkers.


doorjolanda# MarchMeetTheMaker #meetthemakerNL #timetorelax Day 16. Zeker heel belangrijk om de tijd te nemen voor ontspanning. Of je nu in loondienst bent of voor jezelf werkt. Ik houd van hard werken en aanpakken maar de boog kan niet altijd gespannen zijn. Vanavond was dit mijn uitzicht tijdens een fijne wandeling :) Fijne avond!


doorjolanda #MarchMeettheMaker #meetthemakerNL #feedback Day 17 Feedback vind ik erg fijn om te ontvangen. Ik waardeer het altijd als de klant na ontvangst van de tas laat weten hoe de tas bevalt. Vaak via de mail maar ook het gastenboek en sociale media word hiervoor gebruikt. Ook luister ik goed naar de reacties die ik overal krijg om de tassen nog beter aan te laten sluiten op de wensen van de klant. Zo was een binnenvak met rits veel gevraagd. En dit zie je nu ook in bijna alle tassen terug. Op het plaatje lees je een review van een Engelse mannelijke klant via Etsy. De xx op het eind maakt deze review extra leuk ;-)


doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakerNL #helper day 19 Een echte vaste hulp heb ik niet. Ik kom niet verder dan 1 x per jaar de boekhouder voor boekjaar en 2 x per jaar de fantastische foto's van Sanne Veenstra. #eenmanszaak


doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakerNL #sketchbook Dag 20. Schetsen maak ik overal en nergens. Ik heb een notebook die daarvoor bedoeld is, maar vaker zijn het krabbeltjes op welk papier er maar voor mij ligt.


doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakerNL #inspiration Day 21. Inspiratie vind ik in de wereld om mij heen en in mijzelf. Alles wat mij aanspreekt neem ik mee in mijn hoofd. Online volg ik bijvoorbeeld Stylink, Fashion United en Modemuze. Ook (oude) boeken, kleding details en stoffen geven een bron aan informatie. Kleuren, vormen, stucturen, en de wijze waarop iets gemaakt is. Op de foto zie je een klein moodboard wat goed weergeeft waar ik voor sta: vrouwelijke tassen met een stoere touche.


doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakerNL #closeup Day 22. Close-up plaatjes daar houd ik heel erg van! Bij deze :) en je ziet ook waar ik aan werk: een mooie mix van materialen. Stoere canvas en PU leer. 


doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakerNL #recentmake Day 23. De nieuw gemaakte tassen vind je altijd op de home page. Dit bijzonder feestelijke tasje er is één van. Gemaakt van kurkleer met kleine zilver details. Hij is er ook in kurkleer met goud.


doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakerNL #milestone Day 24. Mijlpalen, dat zijn er heel wat geweest in ruim 8 jaar ondernemen. Van klein naar groot. De eerste 100 bestellingen, de 300 PTT postzak tassen die ik maakte, het omzetten van de website tot een rond getal volgers op de sociale media. Nu zou het erg leuk zijn als ik binnenkort weer een mijlpaal kan vieren. 500 Volgers op Instagram bijvoorbeeld! Dussss kom volgen?

doorjolanda #MarchMeetTeMaker #meetthemakerNL #packaging Day 25. Als je een online aankoop doet mis je toch het echte contact met mij wat je wel in een fysieke winkel hebt. Ik vind dat best wel jammer, want ik maak de tassen met aandacht, en zou jou nog meer aandacht geven als je voor mij stond. Via de sociale media, een persoonlijk bericht tot aan de bezorging geef ik zoveel mogelijk persoonlijke aandacht. Jouw tas word verpakt in een basic recycle doos en na het openen zie je bijvoorbeeld dit. Een persoonlijk handgeschreven kaartje, veel vloeipapier en een kleine attentie. Omdat ik blij ben dat jij er bent en hebt gekozen voor een tas van mijn hand 👜


doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakerNL #whyidothis Day 26. Ik kan een heel filosofisch verhaal op gaan hangen over mijn why. Maar het is heel simpel: creëer, uitdagingen aangaan en ondernemen zit in mij. Knutselen, handwerklessen, naailessen, opleiding Mode en Kleding, de eerste markt, naaien voor mijzelf en de kinderen. Tot uiteindelijk het maken van tassen voor een vrouw als jij. Het maakt mij allemaal blij! Zo simpel kan het zijn.


doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakerNL #Goals Day 27. Elk jaar stel ik een aantal grote doelen waar ik naar toe werk. Ik deel ze op per kwartaal, naar maand, naar week en dan per dag. Dit maakt dat grote doelen stap voor stap dichterbij komen en ik vind het heel fijn werken. Ik schuif er wel mee en laat spontane ideeën toe, als het past bij mijn doelen. Soms glipt er ook wel eens iets weg, komt het in de vergeethoek en vandaag met de #Goals dacht ik ineens aan de "over mij" pagina die verouderd was. Direct uit de vergeethoek gehaald :) Je leest hem op de site onder aan bij mijn foto. 

doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakerNL #organised Day 28. Herken je dit: je staat bij de kassa en je moet ergens onderin de tas moet graven om je portemonnee te pakken met een ellenlange rij achter je. Herken je dit: je bent in de stad met kind en de parkeermeter loopt af, je probeert half rennend met het kind achter je aan slepend op tijd bij de auto te zijn en dan ben je er eindelijk, kan je de autosleutels nergens vinden. Herken je dit: je bent een dag uit en je maandelijkse gedoetje is gaande, hoe gênant om het maandverband of tampons ergens tussen de andere zooi in je tas te moeten vissen. Dus! Los dit op met een tas met vakken, een grote kwast aan je sleutelbos en handige etuis. #justsaying www.doorjolanda.nl


doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meeththemakerNL Day 29 #cantlivewithout Zwarte koffie in de morgen! Heerlijk de eerste echt hete kop, daar geniet ik echt van. Ik zet altijd gewone filterkoffie Douwe Egberts mét een schepje Buisman voor extra pit. Vast ritueel voor de werkdag begint.


doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meetthemakerNL #toptip Day 30. De een nalaatste dag alweer van de Instagram challenge! In plaats van één top tip geef 10 werkwoorden die elke keer weer voorbij komen. Neem ze mee en maak er je werk van!


doorjolanda #MarchMeetTheMaker #meethtemakerNL #customers Day 31. Op deze allerlaatste dag is het woord customers. En die wil ik zo ontzettend bedanken voor alle mooie opdrachten, fijne bestellingen en feedback. Daar doe ik het uiteindelijk voor. Ik maak de tassen met plezier en vind het elke keer weer bijzonder dat ik daar iemand heel blij mee mag maken! Ook wil ik @joannehawker heel erg bedanken voor het organiseren van deze inspirerende challenge, thank you so much 🌼

Dit was hem, ik hoop dat je genoten hebt en ik wil je bedanken dat je mijn March Meet the Maker challenge 2017 helemaal tot het einde hebt bekeken en gelezen. Super!
Laat je weten wat je er van vind in een reactie?

Een groet van mij,
 

Ontvang direct voordeel als Special Friend             

• Ontvang 5,00 korting
• Doe mee met de give-away
• Ontvang de uitnodiging voor de Special Friend sale

Geen opmerkingen: